Med ett brett utbud av olika initiativ och möjlighet till CO2-kompensation på serienummernivå gör Lenovo det enklare att göra mer hållbara val.
Idag är hållbarhet en affärskritisk hygienfaktor. De flesta verksamheter har specifika miljömål som både ska vara mätbara och kommuniceras transparent mot partner och konsument.
– Alla lösningar i vårt partnerskap, stora som små, ska bidra till ökad hållbarhet. Det finns inte någon enskild lösning på vår CO2-utmaning utan att det är summan av de många små delelementen som gör den stora skillnaden, säger Thomas Hedin, miljö- och hållbarhetschef för Lenovo i Norden.
Certifikat på klimatinsatser
Ett exempel på hur Lenovo jobbar aktivt med hållbarhet är deras klimatprogram, CO2 Offset Service, där kunderna kan kompensera för koldioxidutsläpp i samband med att de köper ny utrustning. Klimatprogrammet ger en översikt över CO2-förbrukningen, ända ner till serienummernivå. Det kompenserade beloppet investeras därefter i globalt erkända FN-projekt som etablering av solcellsanläggningar i Chile och distribution av energieffektiv belysning till låginkomstområden i Indien.
– Som kund får du ett certifikat som anger hur mycket av en given order som har CO2-kompenserats. Certifikatet kan du sedan använda i dina egna hållbarhetsredovisningar, förklarar Thomas Hedin.
Mätbart enligt Parisavtalet
Som del i hållbarhetsarbetet har Lenovo anslutit sig till Science Based Targets initiative, som på evidensbaserad grund hjälper företag att förverkliga klimatmål som lever upp till Parisavtalet.
– Inom de kommande fem åren är vårt mål att 90 procent av elen vi använder globalt ska komma från förnybara energikällor. Vi ska ta bort en miljon ton växthusgaser från vår leveranskedja och genom att byta ut plasttejp till självlåsande kartonger sparar vi globalt 54 ton plast per år, säger Thomas Hedin.
Workshops guidar kunderna
För att guida kunderna till hållbara IT-investeringar arrangerar Lenovo så kallade Sustainability Workshops, där de skapar skräddarsydda lösningar och har en livscykelsyn på produkternas CO2-fotavtryck. Lenovo hjälper till att utveckla nya lösningar tillsammans med kunden och väger in hållbarhet i hela kedjan.
När kunden väl har valt produkt utifrån kriterier som strömförbrukning, CO2-avtryck och återvinningsbara material kommer frågan om logistik och fraktsätt. Genom att koordinera beställningar till en stor sampackad leverans, så kallad bulk packaging, kan både CO2-utsläpp och fraktkostnaden minskas i jämförelse med många enskilda leveranser eller förpackningar till samma kund.
Om Lenovo
Lenovo är ett multinationellt företag med en bred produktportfölj. Bland annat består portföljen av: datorer, surfplattor, bildskärmar, tillbehör, smartphones, lösningar för smarta hem och smart samarbete, förstärkt och virtuell verklighet (AR/VR), kommersiellt Internet of Things (IoT), programvara, tjänster och datacenterlösningar med smart infrastruktur i hela världen.
Lär dig mer