Inspiration

10 fakta om e-handel

Den nordiska e-handeln växer snabbast i världen, sydkoreanerna köper sina dagligvaror på nätet och mobilen har gått om datorn och plattan som favoritplattform när vi shoppar på nätet. E-handeln förändras ständigt, men vissa rekord står sig…

1. Vi älskar det

Under 2018 handlade vi i Norden fysiska varor för över 320 miljarder svenska kronor över nätet. Enligt en undersökning av amerikanska Salesforce växer den nordiska e-handelsmarknaden snabbast i världen. Under första kvartalet 2019 var tillväxten hela 25 procent, att jämföra med tolv procent globalt.

2. De är störst

Amazon är världens största e-handelsföretag med en försäljning på 77 miljarder dollar under 2018. Som nummer två kommer den kinesiska jätten JD.com med en försäljning på 61 miljarder dollar under samma år. På topplistan över globala e-handelsföretag är fem amerikanska, fyra kinesiska och ett tyskt.

3. De var först

Vad som egentligen räknas som världens första e-handelsbutik är en definitionsfråga, men när det gäller butiker som riktar sig till privatpersoner så var den brittiska e-handelsplattformen Shop Direct tidigt ute. Den 11 augusti 1994 sålde de en cd-skiva med Sting till en amerikansk privatkund, vilket betraktas som det första riktiga e-handelsköpet i världen.

4. Största fiaskot

E-handelns väg mot den ställning den har idag har långtifrån varit spikrak. Många fiaskon har det blivit under åren och ett av de mest uppseendeväckande på våra breddgrader är nog Boo.com. Det var en klädbutik på nätet startad av svenska entreprenörer som lanserades 1999, men lades ner bara ett halvår senare. Då hade företaget skulder på över 178 miljoner pund.

5. B2B drar ifrån

E-handel riktad mot företag har historiskt utvecklats långsammare än på konsumentsidan, men nu stämmer det inte längre. Företagsförsäljningen kommer enligt analysföretaget Frost & Sullivan att uppgå till 6,6 biljoner dollar globalt år 2020, medan konsumentsidan beräknas landa på 3,2 biljoner dollar.

6. Mat nästa stora trend

Globalt är det som kallas ”fast moving consumer goods”, alltså det du traditionellt hittar i en mataffär, en av de varukategorier som växer snabbast online. I Europa är andelen ännu blygsam, men i Asien och framförallt Sydkorea är bilden en annan. Sydkoreanerna gör nästan 20 procent av alla inköp i FMCG-kategorin på nätet.

7. Skräddarsy allt

En personlig shoppingupplevelse ökar inte bara försäljningen, utan är också något som efterfrågas av kunderna. Även om vi många gånger förfasas över hur mycket Facebook, Google och de andra jättarna vet om oss så är personliga annonser, landningssidor och rekommendationer både uppskattade och försäljningsdrivande.

8. Mobilen förstahandsvalet

Sedan en tid tillbaka är mobiltelefonen de nordiska e-handelskundernas förstahandsval när de ska göra sina inköp. Hela 50 procent av inköpen görs från mobilen och 38 procent från datorn. Resterande köp klickas hem på surfplattans skärm. Globalt delar mobiltelefonen förstaplatsen med datorn som handelsplattform, men växer med en rasande fart; 34 procent under första kvartalet 2019.

9. Snabbfrakt dåligt för miljön…

I den allt hårdare konkurrensen mellan olika e-handlare har kortare leveranstider blivit ett viktigt försäljningsargument. Men skillnaden mellan att få dina prylar nästa dag eller om tre dagar äter i många fall upp den klimatfördel som e-handel innebär jämfört med att ta bilen till butiken. Nu försöker stora handlare som Amazon att med hjälp av information få oss att välja miljövänligare alternativ, till exempel ”no-rush shipping” som innebär en leveranstid på sex dagar.

10. …liksom gratis returer

Snabb och gratis frakt är tillsammans med gratis returer några av de sätt e-handlare konkurrerar om kunderna. Enligt en undersökning gjort av företaget Narvar 2018 köper 41 procent av de amerikanska e-handelskunderna flera varianter av en vara med avsikten att returnera de som inte passar. 2020 kommer returer att kosta amerikanska företag 550 miljarder dollar enligt Statista.

Liknande läsning:
Goda nyheter kommer sällan ensamma
Digital innovation inom retail: ICA:s perspektiv

14 oktober 2019

Taggar