Inspiration

Hållbarhet i den digitaliserade skolan – en dubbel utmaning

I skolan måste vi leva som vi lär och lära som vi lever. För att lyckas behöver vi både hållbar teknik och rätt förutsättningar för hållbar undervisning. Så här gör vi det möjligt.

Hållbarhet – ett begrepp vi ofta använder, men sällan utvecklar och förstår fullt ut vad det innebär i praktiken. I skolans värld är utmaningen dubbel. Vi ska inte bara utbilda eleverna om hållbarhet, utan också säkerställa att undervisningen och verktygen vi använder är hållbara. I takt med att skolan digitaliseras måste vi integrera hållbarhet i allt – från de tekniska lösningarna till våra undervisningsmetoder.

Vad innebär hållbarhet i skolans digitalisering?

För att skapa en hållbar skolmiljö måste vi se helheten. Skolan behöver både välja hållbar teknik och skapa förutsättningar för hållbar undervisning. Tekniken i klassrummet måste ha en lång livscykel och kunna återanvändas, samtidigt som vi skapar en trygg och stimulerande miljö där alla elever kan nå läroplanens mål.

Man ska inte bara välja teknik utifrån specifikationer. Det måste vara hållbart både i klassrummet och ur ett större perspektiv

Det innebär att vi måste tänka på hur tekniken används av eleverna och de långsiktiga effekterna av våra val.

Lång livslängd och återanvändning

En stor del av hållbarhetsarbetet inom skolans digitalisering handlar om att välja teknik med lång livslängd. Frank Svensson, Head of Takeback på Dustin:

Lägg till den dagliga aspekten av hållbarhet men också enhetens livscykel. En elev har kanske sin padda eller dator i tre till fyra år, men till exempel en iPad eller Mac lever mycket längre än så, säger han.

Kvalitet och lång livslängd blir därför viktigt, för tekniken behöver också kunna återanvändas. Här spelar tjänster som Dustins Takeback en nyckelroll genom att återta, restaurera och återanvända produkter. Med återanvändning bidrar skolan till en mer cirkulär ekonomi.

Det börjar med val av teknik. Att produkterna är producerade av återvunnet material och kan återanvändas, till exempel inom kommunens äldrevård. Återanvändning är det viktigaste

Frank Svensson.

Hållbarhet i klassrummet – en social aspekt

Hållbarhet i skolan handlar inte bara om tekniken i sig, utan också om hur vi använder den. Den digitala tekniken måste främja en pedagogik som är anpassad för framtiden och skapa förutsättningar för ett hållbart lärande. Här blir lärarnas roll avgörande.
Anna Strandell, Apple Professional Learning Specialist i Dustin Education Team, betonar vikten av att lärarna har kontroll över tekniken och kan anpassa den efter elevernas behov.
– Att undervisa en klass idag ställer nya krav. När du som lärare känner att du behärskar tekniken kan du skapa en trygg och strukturerad lärmiljö där eleverna kan fokusera. Hållbarhet i klassrummet handlar om att kunna styra tekniken på ett sätt som främjar lärande snarare än att orsakar distraktioner”, säger hon.

Eleverna som en del av processen

För att skapa en djupare förståelse för hållbarhet bland eleverna är det viktigt att involvera dem i processen. Eleverna bör inte bara vara användare av tekniken, utan också få insikt i vad som händer med utrustningen när den inte längre används.
Anna Strandell säger att det finns ett lärandeperspektiv i att låta eleverna se hur tekniken kan återanvändas och få nytt liv i andra sammanhang.
– Vi säger att vi ska vara rädda om världens resurser, men hur ska vi få barn att förstå det om vi inte är rädda om vår egen utrustning? Genom att lära eleverna att ta hand om teknik och återanvända den, kan vi hjälpa dem att få en djupare förståelse för hållbarhetens betydelse i praktiken", säger Frank Svensson.

Dustin Education Team och Takeback – en kombination för framtiden

Dustin Education Team och Dustin Takeback arbetar för att skapa en mer hållbar skolmiljö tillsammans med verksamheterna.
Dustin Education Team, som består av erfarna pedagoger, hjälper skolor att använda tekniken på ett pedagogiskt och hållbart sätt. Genom att kombinera deras kunskap med Dustins återanvändningstjänst Takeback, skapar vi en digital miljö där både tekniken och lärandet kan bli hållbart under lång tid.

Sammanfattning

Hållbarhet i skolans digitalisering handlar om mycket mer än att bara köpa rätt teknik. Det kräver ett helhetsgrepp där både tekniken och undervisningen är hållbar.
Genom att fokusera på återanvändning, lång livslängd och att skapa en trygg och strukturerad lärmiljö – kan vi möta de utmaningar som både vi och framtidens generationer står inför. Det är genom att leva som vi lär, och lära som vi lever, som vi skapar en skola som på riktigt bidrar till en hållbar framtid.

Läs mer om Dustin Education Team och Dustin Takeback

Senast uppdaterad: 6 november 2024

Taggar