Inspiration

Knepet är att överraska

Sociala medier har blivit Skandinaviens största mötesplats. Men för att få kontakt måste man synas. Frida Boisen är journalist, sociala medier-strateg och expert på hur man gör digital succé.

Det är oerhört vanligt med för långa Facebookinlägg. Folk skriver och skriver. Gör inte det!

Hur skulle du beskriva dig själv i ett inlägg på Twitter?

@fridaboisen – 100 % energi, pepp, mod, innovation och passion. #Nukörvi!

Vad är det skandinaviska företag inte har fattat? 

Att med 12 miljoner Facebook-användare är det på sociala medier man hittar sin målgrupp.

Hur ska man göra för att nå ut på sociala medier?

De flesta företag har kanske i dag en Facebooksida, men hur jobbar de med den? Och varför har de bara en företagssida? Varför inte starta en sida som handlar om det man vill sälja eller kommunicera. Ta en kastrulltillverkare till exempel. Som kanske jobbar med gjutjärnsgrytor. Alla har säkert inte en relation till varumärket. Däremot har många en relation till matlagning. Om företaget i stället startade en Facebooksida ”för oss som älskar att laga mat i gjutjärnspanna” tror jag att de skulle få otroligt mycket större genomslag än genom att enbart ha en sida för det egna varunamnet. Men det handlar också om att jobba med sina konton, att rikta sina inlägg och formulera sig rätt för att få ett viralt genomslag.

Vad krävs för att nå ut i mediabruset?

Briljans! Hela knepet är att överraska och att berätta nyheter på ett spännande sätt. Säg inte för mycket i själva inlägget, men lägg ut en krok. Tänk på att det finns över 5 miljoner andra som drömmer om att bli sedda och om att få likes och kommentarer. Det gäller att jobba aktivt med bilder och formuleringar som hugger tag och berör.

Vilket är det vanligaste misstaget?

Det är oerhört vanligt med för långa Facebookinlägg. Folk skriver och skriver. Gör inte det! Du har bara en sekund på dig att få uppmärksamhet. Ingen orkar ta sig igenom något som är längre än fem rader. Bland de yngre är det bara bild och rörlig bild som gäller, som Instagram, Snapchat och Youtube.

Är Facebook numera för föräldragenerationen?

På sätt och vis. Många unga människor använder Facebook som ett nyhetsflöde för att få lite omvärldskoll men publicerar inget själva. Snapchat är den sociala medier-kanal som växer snabbast bland yngre.

Är Snapchat den nya kundkanalen?

Om din målgrupp är unga tjejer är det absolut så, men oerhört få företag har i dag en Snapchat-strategi. Och även om man har det är frågan om man har anställda som är vana att uttrycka sig med bilder, rörliga bilder, tecknade inslag och emojis.

Vad fick dig att skriva boken Så gör du digital succé?

Jag hade själv letat länge efter den här boken. Även om jag varit mycket engagerad i problemet med näthat vet jag att det finns otroligt mycket positivt med sociala medier. Det för människor samman och har skapat en demokratisk revolution där man inte behöver ha en mediekoncern i ryggen för att få ett stort genomslag.

Kort om Frida Boisen

  • Ålder: 41
  • Familj: Gift med Lars Johansson, 43, Nöjeschef på Expressen, och barnen Tilda, 11, och Arvid, 8.
  • Bor: Kungsholmen i Stockholm.
  • Jobbar med: Journalist, författare, bloggare, digital chef och ansvarig utgivare på Bonnier tidskrifter. Bland annat.
  • Bästa IT-pryl: Min Iphone. Jag har den nästan alltid i handen och aldrig mer än någon centimeter bort. Den är mitt absolut viktigaste arbetsredskap. Överlägset.

3 snabba tips för digital succé

  1. Tala från hjärtat. För att synas i sociala medier måste man beröra. Om ditt inlägg inte framkallar en enda känsla kommer det du publicerar inte få något genomslag.
  2. Fundera på vilken målgrupp du vill nå. Unga tjejer når man inte på LinkedIn, här måste man jobba med Snapchat.
  3. Se till att skaffa dig rätt kompetens. Utbilda dig eller rekrytera rätt personal. Skjut inte upp det till morgondagen. Det händer så mycket och så snabbt. Vill du vara med måste du ta för dig. Våga! Och gör det nu!

Text: Susanna Lindgren
Foto: Linnea Rheborg

30 maj 2016

Taggar