Inspiration

Gör business av ditt hållbarhetsarbete


Daniel Robertssons miljöintresse tog fart när han fick barn. Han bestämde sig för att dra sitt strå till stacken för att lämna efter sig ett bra miljöarv, både på jobbet och på fritiden. Intresset växte sig starkare med åren och i dag har han lämnat it-branschen och arbetar nu som ansvarig för företagssamarbeten inom hållbarhet hos Världsnaturfonden WWF.

Berätta hur din personliga miljöresa har sett ut.

– Källsortering och rata onödiga bil- och flygresor var några åtgärder på det privata planet. På den tiden arbetade jag på it-distributören Tech Data, som tidigt miljöcertifierat sig enligt ISO 14001 i sina lager och logistikprocesser. Tanken var att ta ett bransch- och samhällsansvar för miljön. Jag påbörjade nästa steg, att grön it skulle gynna Tech Datas affärer. Miljöintresset blev därefter så pass stort att jag sadlade om och började arbeta hos WWF.

Beskriv din roll hos WWF.

– Genom dialoger, samarbeten, rapporter och seminarier bidrar jag och resten av WWF till att skapa förutsättningar för näringslivet och offentlig sektor att göra förändringar för långsiktig hållbarhet.

Vad handlar hållbarhet konkret om?

– För näringslivet innebär hållbarhet att ta ansvar för den verksamhet man bedriver, både upp- och nedströms. Tar man från kapitalet så tar kapitalet slut en dag. Detsamma gäller jordens resurser.

Hur ska man göra rent praktiskt?

– Förankra hållbarhetsarbetet i styrelsen och ledningen. Då prioriteras hållbarhetsfrågan, det blir enklare att ta rätt och långsiktiga beslut. Och det blir en naturlig del i affären. Genom att göra en materialitetsanalys* får man reda på vilka hållbarhetsfrågor som är väsentliga för just din verksamhet.


Vad är svårast att uppnå?

– Hållbarhet handlar inte enbart om internt miljöarbete. Utmaningen är att det ska genomsyra hela värdekedjan, från underleverantörer i Sverige eller utomlands, till kunder.


Hur kan it-branschen tänka nytt?

– Att endast sälja produkter blir passé framöver. Se till att göra affärer av din hållbarhetssatsning. Tänk på modeller som cirkulär ekonomi och delningsekonomi för inspiration. Det kan vara allt från att hyra ut produkter och lösningar till att utveckla tjänster för klimatsmarta byggnader och hela samhällen.


Ge exempel på något klimatsmart it-företag?

– Processortillverkaren Intel. Globalt har de etablerat åtta Internet of Things-lab (IOT) varav ett i Kista. Syftet är att genom samarbeten med innovationsföretag inom IOT bygga och demonstrera smarta it-baserade system med stor potential att minska klimatbelastningen.  

*Exempel på materialitetsanalys: För ett säljande it-bolag kan exempelvis lägre utsläpp av koldioxid vara viktigast, och de bör därmed minska personalens flygresor. För ett klädbolag som H&M kan ”fairtrade” vara viktigast och kan innebära att minska åtgång av vatten under klädtillverkningen. För ett möbelföretag kan det viktigaste vara att inte köpa in teak från regnskogar.


Daniels tips för att ligga i framkant

1. Gör en gedigen materialitetsanalys så att du säkerställer att alla inom verksamheten arbetar inom sina mest relevanta hållbarhetsområden.

2. Integrera hållbarhet i din verksamhet. Se det inte som en belastning, utan som en möjlighet för affären.

3. Hållbarhets­arbetet ska ingå i hela värdekedjan, från supply chain hela vägen ut till kunderna.



Kort om Daniel Robertsson

Ålder: 41

Yrke: Ansvarig för företagssamarbeten inom hållbarhetsfrågor hos WWF i Sverige.

Familj: Fru, två döttrar 9 och 11 år.  

Bor: Villa i Sollentuna.

Bästa it-prylen: Smart telefon.


text: Johan Cooke foto: Peter Jönsson

23 november 2015

Taggar