Inspiration

Business Intelligence ett allt viktigare verktyg

För det norska spelundret Megapop är BI en väsentlig del av hur de driver och utvecklar företaget. Megapops grundare Jörgen Tharaldsen menar att en modern spelutvecklare har svårt att klara sig utan dessa verktyg.


– Användningen av Business Intelligence (BI) blir allt viktigare i takt med att vårt företag utvecklas. Vi kartlägger mer eller mindre allt våra spelare gör och agerar utifrån dessa resultat. Det kan exempelvis påverka hur vi anpassar svårighetsgrader och själva köpen som görs i spelet, helt baserat på ren data. Vi mäter också rena affärs­resultat, såsom marknadsföringskampanjer, säger Jörgen Tharaldsen.

– En modern spelutvecklare kan inte klara sig utan dessa verktyg. Vi kommer alla till en punkt när vår magkänsla inte räcker till för att helt förstå vad man håller på med. Vi på Megapop har fått helt ny kunskap om vår egen produkt baserad på sådan här typ av data.

Vad är fördelarna med BI för ett spelföretag?
– Du får en förståelse för ditt eget eko­system som du aldrig hade uppnått annars. Och då pratar jag inte bara om själva spelandet, utan också om hur dina kunder betalar, hur de reagerar på olika annonser och mycket mer. Även om många utvecklare kan tycka att det känns som ett hinder att börja använda BI så ser jag inget annat sätt att kunna driva ett framgångsrikt spelföretag på.

Vilken är nyckeln till framgång för att använda BI, analys och big data som företag?
– Börja med data som du faktiskt förstår dig på och som du kan göra något konkret med. Inom spelbranschen finns det miljoner sätt att inhämta data på. Men ju mer du gräver i detta desto mer resurser krävs det så klart. För de flesta utvecklare räcker det med ganska enkla system för att få tillgång till relevanta siffror och uppgifter.

Vilken betydelse har BI för spel­industrins framtid?
– Det är väldigt viktigt, det finns inget sätt att komma runt det. Det handlar exempelvis om hur våra fokusgrupper reagerar på våra undersökningar, eller att få veta hur det faktiskt ser ut. Genom att kombinera våra egna kunskaper med användarstatistik kan vi säkerställa att vi utvecklar spel som är så nära som möjligt det spelarna efterfrågar. Om vi bara lyssnar till oss själva blir det inte fullt så bra, även om vi kreativa människor gärna vill tro det.

Faktaruta

MegaPop är ett norskt spelutvecklingsbolag som har sin bas i Oslo. Bolaget grundades 2012 och består av tio innovativa och erfarna spelutvecklare.

På kort tid har Megapop blivit ett känt namn i branschen med spel som Trolls vs Vikings och strategispelet Transit Wars. Sedan start har de analyserat olika typer av data både för att utveckla själva spelen men också verksam­heten runtomkring.



Text: Rebecka Guzman Foto: Megapop

3 november 2015

Taggar