aI arrow-down-small arrow-down arrow-left-corner arrow-left-small arrow-left arrow-right-corner arrow-right-small arrow-right arrow-up-small arrow-up availability awards badge-employee bag button-click-2 button-click calendar-check calendar carrot cart-clock check-box check circle clock close cloud-2 cloud-safe clouds-download clouds-upload code coffee compact compare computer connect-network contact-user contact conversation credit-card delivery-2 delivery desk diploma doc docs document-license download dustin-symbol-innerdustin-symbol-outerdustin-symbol easy-workplace education email-recieve email-send email equality event-micro fabric folder food gallery gaming gift globen graph hamburger headphones heart heart home idea image info-attention it key kitchen knowledge label laptop leaf list location log-in log-out lounge-zone man-woman market meeting-2 meeting meetings microsoft-365 minus mouse network-wifi-2 network-wifi network office-2 office-3 office-4 office pen phone plus popover-arrow popover-edge-arrow presentation printer question report-doc report-numbers report-stats screen search security-2 security seminar-micro-2 seminar-micro server service services settings shopping-cart-2 shopping-cart-3 shopping-cart-4 shopping-cart-5 shopping-cart silent skip-left skip-right sound speech-bubble-2 speech-bubble star-black-gray star-black star-gray star statistic-2 statistic stop storage switch-account tea-1 tea-2 time-ongoing tomato trash-bin travel upload user-minus user-plus user video-elearnings video-play-button weather-activitet workplace zoom-in zoom-out

Inspiration

Ansiktsigenkänning – inte bara för att låsa upp mobilen

Mycket tyder på att ansiktsigenkänning snart kommer att slå igenom på bred front. Ansiktsigenkänning är mycket mer än fingeravtrycksläsning eftersom tekniken har fler potentiella tillämpningar och kommer att förändra existerande affärsmodeller.

Det självklara tecknet för att ansiktsigenkänning står inför ett publikt genombrott är att Apple i sin nästa Iphone, Iphone X, använder tekniken för att öppna mobilen. Även Samsung använder ansiktsigenkänning i sin Galaxy Note 8.

Enligt analysföretaget Tractica kommer marknaden för ansiktsigenkänning i princip fördubblas på två år, för att 2018 vara värd nästan 400 miljoner dollar. År 2020 uppskattas den globala marknaden för ansiktsigenkänningsteknik vara värd nästan 500 miljoner dollar. Värt att notera är att Asien är ledande med omkring 70 procent av marknaden.

Mer än ett fingeravtryck

Länge har diskuterats huruvida fingeravläsning eller ansiktsigenkänning är att föredra, men den diskussionen rör nästan enbart tekniken för identifiering i olika accessmetoder. Det innebär en begränsning av perspektivet. Ett ansikte uttrycker mycket mer än vad ett fingeravtryck gör och ansiktsigenkänning är mer bara en teknik för identifikation. Därför är det potentiella användningsområdet större än för fingeravläsning.

Ett exempel är betaltjänsten Face++ utvecklad av det kinesiska företaget Megvii, som idag används av 300 000 företag och individer. Megvii är ett startup-bolag och värderas idag till 2 miljarder dollar, vilket gör det till ett av de största bolagen inom det som kallas det ”ansiktsindustriella komplexet”. Miljoner kineser använder redan tjänsten för att swipa sitt ansikte i mobilen och därmed auktorisera betalningar, även i mörker.

Betala med ett leende

Den kinesiska e-handelsajten Alibaba har utvecklat ett system kallat ”Smile to pay”. Det används idag av kinesiska snabbmatskedjor där gästerna betalar genom att le mot en bildskärm för att betala. Och flera kinesiska banker har tagit fram bankomater där kunderna kan identifiera sig genom ansiktsigenkänning.

Även om kinesiska företag ligger i täten, så pågår utvecklingen, förutom hos Apple, även inom amerikanska it-jättar som Amazon, IBM, Facebook, Google och Microsoft. Tillgången på digitala bilder spelar en central roll för att utveckla tekniken och här har Facebook ett försprång. Men Google har också utvecklat en teknik för att analysera bilder som användare har laddat upp. Och Amazons nya hemmahögtalare, Echo Look, innehåller en kamera, som kan användas för ansiktsigenkänning.

Väcker frågor om integritet

Utvecklingen av tekniken väcker självklart frågor om den personliga integriteten. Forskare vid Stanforduniversitetet i USA har till exempel utvecklat en mjukvara, som genom att tolka digitala ansiktsbilder med 81 procents träffsäkerhet avgör en individs sexualitet. Nästa steg kan vara att avgöra en individs IQ eller politiska åsikter genom ansiktsigenkänning.

Ännu längre har ett startup-bolag som heter FDNA i Boston kommit. Företaget, som nyligen förvärvades av Facebook gör nämligen anspråk på att genom tekniken kunna avgöra om en individ bär på genetiskt baserade sjukdomar. Forskning i USA försöker också att genom givna genetiska data återskapa ansikten.

En mer jordnära tillämpning är att en bilhandlare genom att läsa av kunders reaktioner på det de ser i butiken ska kunna komma med riktade erbjudanden.

Så förändrar ansiktsigenkänning din affärsmodell

Tekniken för ansiktsigenkänning utvecklas i en rasande takt just nu och utvecklingen gör att existerande affärsmodeller förändras i grunden. Här är några tillämpningar som påverkar affärsmodellerna.

  1. Ansiktsigenkänning är mer än identifikation
    Tidigare har diskussionen handlat om vilken teknik som varit bäst för identifikation, som en komponent i ett system för access. Visst kommer ansiktsigenkänning att användas för access, men förmågan att tolka ett ansikte är något mycket mer än att tolka ett fingeravtryck. Därför är möjligheterna för nya tillämpningar stora.
  2. Betala med en selfie
    Redan nu använder många företag ansiktsigenkänning för att låta kunderna hantera butiksbetalningar. Hittills är det vanligast i Kina där både snabbmatskedjor och bankomater använder tekniken, men tekniken kommer snart hit.
  3. Kunderbjudanden baserade på dina ansiktsuttryck
    Detaljhandeln använder redan idag kameror för att läsa av ansiktsuttryck och därmed kunna komma med riktade erbjudanden med stor precision. Något som kommer att öka i framtiden.

9 november 2017

Taggar