Mycket tyder på att ansiktsigenkänning snart kommer att slå igenom på bred front. Ansiktsigenkänning är mycket mer än fingeravtrycksläsning eftersom tekniken har fler potentiella tillämpningar och kommer att förändra existerande affärsmodeller.
Det självklara tecknet för att ansiktsigenkänning står inför ett publikt genombrott är att Apple i sin nästa Iphone, Iphone X, använder tekniken för att öppna mobilen. Även Samsung använder ansiktsigenkänning i sin Galaxy Note 8.
Enligt analysföretaget Tractica kommer marknaden för ansiktsigenkänning i princip fördubblas på två år, för att 2018 vara värd nästan 400 miljoner dollar. År 2020 uppskattas den globala marknaden för ansiktsigenkänningsteknik vara värd nästan 500 miljoner dollar. Värt att notera är att Asien är ledande med omkring 70 procent av marknaden.
Mer än ett fingeravtryck
Länge har diskuterats huruvida fingeravläsning eller ansiktsigenkänning är att föredra, men den diskussionen rör nästan enbart tekniken för identifiering i olika accessmetoder. Det innebär en begränsning av perspektivet. Ett ansikte uttrycker mycket mer än vad ett fingeravtryck gör och ansiktsigenkänning är mer bara en teknik för identifikation. Därför är det potentiella användningsområdet större än för fingeravläsning.
Ett exempel är betaltjänsten Face++ utvecklad av det kinesiska företaget Megvii, som idag används av 300 000 företag och individer. Megvii är ett startup-bolag och värderas idag till 2 miljarder dollar, vilket gör det till ett av de största bolagen inom det som kallas det ”ansiktsindustriella komplexet”. Miljoner kineser använder redan tjänsten för att swipa sitt ansikte i mobilen och därmed auktorisera betalningar, även i mörker.
Betala med ett leende
Den kinesiska e-handelsajten Alibaba har utvecklat ett system kallat ”Smile to pay”. Det används idag av kinesiska snabbmatskedjor där gästerna betalar genom att le mot en bildskärm för att betala. Och flera kinesiska banker har tagit fram bankomater där kunderna kan identifiera sig genom ansiktsigenkänning.
Även om kinesiska företag ligger i täten, så pågår utvecklingen, förutom hos Apple, även inom amerikanska it-jättar som Amazon, IBM, Facebook, Google och Microsoft. Tillgången på digitala bilder spelar en central roll för att utveckla tekniken och här har Facebook ett försprång. Men Google har också utvecklat en teknik för att analysera bilder som användare har laddat upp. Och Amazons nya hemmahögtalare, Echo Look, innehåller en kamera, som kan användas för ansiktsigenkänning.
Väcker frågor om integritet
Utvecklingen av tekniken väcker självklart frågor om den personliga integriteten. Forskare vid Stanforduniversitetet i USA har till exempel utvecklat en mjukvara, som genom att tolka digitala ansiktsbilder med 81 procents träffsäkerhet avgör en individs sexualitet. Nästa steg kan vara att avgöra en individs IQ eller politiska åsikter genom ansiktsigenkänning.
Ännu längre har ett startup-bolag som heter FDNA i Boston kommit. Företaget, som nyligen förvärvades av Facebook gör nämligen anspråk på att genom tekniken kunna avgöra om en individ bär på genetiskt baserade sjukdomar. Forskning i USA försöker också att genom givna genetiska data återskapa ansikten.
En mer jordnära tillämpning är att en bilhandlare genom att läsa av kunders reaktioner på det de ser i butiken ska kunna komma med riktade erbjudanden.
Så förändrar ansiktsigenkänning din affärsmodell
Tekniken för ansiktsigenkänning utvecklas i en rasande takt just nu och utvecklingen gör att existerande affärsmodeller förändras i grunden. Här är några tillämpningar som påverkar affärsmodellerna.
- Ansiktsigenkänning är mer än identifikation
Tidigare har diskussionen handlat om vilken teknik som varit bäst för identifikation, som en komponent i ett system för access. Visst kommer ansiktsigenkänning att användas för access, men förmågan att tolka ett ansikte är något mycket mer än att tolka ett fingeravtryck. Därför är möjligheterna för nya tillämpningar stora. - Betala med en selfie
Redan nu använder många företag ansiktsigenkänning för att låta kunderna hantera butiksbetalningar. Hittills är det vanligast i Kina där både snabbmatskedjor och bankomater använder tekniken, men tekniken kommer snart hit. - Kunderbjudanden baserade på dina ansiktsuttryck
Detaljhandeln använder redan idag kameror för att läsa av ansiktsuttryck och därmed kunna komma med riktade erbjudanden med stor precision. Något som kommer att öka i framtiden.