Inspiration

5 trender: UX – bäst gränssnitt vinner

När användaren tycker om att använda dina tjänster eller system och får en positiv upplevelse har du lyckats med UX, User experience.* Daniel Balotis, vd på den digitala byrån FernvikBalotis, har ringat in de fem hetaste UX-trenderna.

1 Allting först
Länge talade it-proffsen om ”Mobile first”. Med facit i hand vet vi att paddor, datorer och tv ännu används flitigt för att i den digitala världen söka information och e-handla. När du stakar ut en digital strategi; slå på trumman för att i ett svep utveckla alla kundkanaler samtidigt.

2 För läsarnas skull
Vad du än skriver på webben, i appen eller någon annan tjänst, är din möda bortkastad om läsaren inte begriper vad du menar, eller ger upp för att texterna är för långa. Budskapet ska kommuniceras tydligt och direkt. Lyft fram det som är unikt med just ditt företag, dina produkter eller tjänster, utan att tumma på sanningen.

3 Som den fysiska miljön
Små animationer är en viktig detalj för att skapa användarupplevelse och positiv känsla på din webbplats eller mobilapplikation. Det handlar om att göra den digitala miljön snarlik den fysiska miljön. Det kan vara allt från digitala knappar eller menyer som ”fälls ut” till att kunna vrida på frilagda produktbilder.

4 Vägled
Många som e-handlar lägger varor i den digitala kundvagnen men fullföljer aldrig köpet eller hittar inte informationen de söker. Ställ frågan: vad vill vi att användaren ska göra i tjänsten? Sedan: hur får vi användaren att göra det med hjälp av informationen, designen, den grafiska formen, och kanske inter­aktiviteten i form av chatt, och betallösningen. Allt ska vara en vägledning så kunden snabbt kan hitta eller göra det hen är ute efter.

5 Bygg på bredden
Skärmarna på paddor, datorer, tv och smarta telefoner blir bredare och får löpande vassare upplösning. Men dagens webbplatser och mobila plattformar är designade för höjden, inte för att också kunna läsas och skådas på bredden. Utveckla din sajt efter liknande principer som bredbilds-tv-formatet.

* Förutom att UX ska ta hänsyn till användarens känslomässiga aspekter i förhållande till ett system och tjänst ska UX även skapa ett mervärde till ökad försäljning och en förstärkning av varumärket.

25 november 2015

Taggar