Strategi och ledarskap

”Jag tycker inte att chefer ska gå omkring i en superhjältedräkt”

Jussi Tolvanen, vd på Microsoft i Finland, trivs inte i färgglada trikåer. Han uppmuntrar istället ledare att vara uppriktiga och medkännande. I våra digitala miljöer är emotionell kompetens avgörande.

Jussi Tolvanen brukar gå runt på kontoret varje dag och fråga personalen hur de har det. Eller rättare sagt brukade. Innan coronapandemin lamslog oss alla.

– Ett äkta intresse för människor. Det är nyckeln. Två öron att lyssna med. Ställa frågor istället för att ge råd. Det är viktigt att ta sig tid till att skapa kontakt och samspel, och inte bara driva igenom det egna budskapet, säger han.

Han pratar om empatiskt ledarskap. En egenskap som blivit allt viktigare de senaste åren. Livet ställer oss inför en rad utmaningar som chefen bör ta hänsyn till. Både på arbetsplatsen och på distans. Enligt Jussi Tolvanen är det empatiska ledarskapet direkt kopplat till personalens välbefinnande och företagets resultat. Idag kan den till och med vara livsviktig, i en värld där vi lever på distans.

– Genom informella samtal kan man lösa många situationer och tydligare visa att man bryr sig.

Lätt att gå vilse i buzzwords

För en del ledare och arbetsplatser är detta självklart. Det faller sig naturligt. Men långt ifrån alla har kommit så långt.

– Det är fortfarande nytt för många. Det kommer inte naturligt för alla att tala om känslor och det gäller särskilt för finländare. Men jag är övertygad om att ledarskapets viktigaste verktyg är emotionell intelligens och empati.

Jussi Tolvanen

Det räcker dock inte med att utöva empatiskt ledarskap. Det är viktigt att också formalisera det. Inom IT är det mycket fokus på data, automatisering, digitala verktyg, agila metoder, att snabbt go-to market...ja, vi skulle kunna fylla hela artikeln med buzzwords. Det är lätt att gå vilse. Och den dagen det börjar gå lite sämre för företaget är det lätt att glömma bort att vi alla är av kött och blod.

– Vi har uppmuntrat personalen att dela med sig av sina känslor om situationen. Vi vill förmedla att det är ok att ha olika känslor vid distansarbete och social isolering.

Satsa på informella möten

På tal om social isolering. Pandemin har försatt de flesta företag i en situation där är lättare att missa människan. Det kan vara svårt för chefer att veta hur personalen egentligen mår. Samtalen på distans blir inte lika djupa. Microsoft i Finland ordnar vanligtvis regelbundna informella möten och morgonfikor på kontoret. Tolvanen oroar sig nu för hur medarbetarna mår - och för hur de ska få tillbaka samhörigheten.

– Distansmöten ersätter inte fysiska möten, informella möten och coachning som sker på kontoret. Distansarbetet har delvis kommit för att stanna, men det kan inte ersätta gemenskapen på arbetsplatsen

Jussi ser en anledning till varför moderna tech-bolag ofta är bättre på empatiskt ledarskap.

– Tech-företag konkurrerar om de mest kvalificerade experterna. Därför är det extra viktigt för dem att ta hand om sina medarbetare. Jag tror att det har gjort tech-företagen till föregångare inom ledarskap med mjuka värderingar och empati.

Därför behöver vi ha tillräcklig förståelse för både teknik och emotionell kompetens.

Jussi Tolvanen, VD på Microsoft i Finland.

En annan anledning kan vara att tech-företag kommit längre med ny digital teknik som artificiell intelligens. När vi automatiserar repetitiva arbetsuppgifter och lämnar över dem till AI, då blir vi samtidigt bättre på att identifiera vad vi människor är bäst på. Och vad människor behöver mest.

– Emotionell intelligens, empati och kreativitet kommer att bli ännu viktigare egenskaper för framtida mänskliga arbetsuppgifter. Med tiden gör detta också att alla företag, på sätt och vis, blir tech-företag. Därför behöver vi ha tillräcklig förståelse för både teknik och emotionell kompetens.

Mjuka värden gav reslutat

När Microsofts globala VD Satya Nadella tillträdde, stärkte han de mjuka värderingarna i teknikjättens ledarskapskultur. Det satte i gång en enorm förändring i organisationens sätt att arbeta. De tog ett rejält kliv bort från individualism och den traditionella hierarkiska ledarskapsstilen. Under denna tid har Microsofts marknadsvärde mångdubblats.

– Vi möter alla utmaningar i våra liv. Både på och utanför jobbet. Istället för att försöka förtränga våra negativa känslor när vi stiger in genom dörren till arbetsplatsen, bör vi vara öppna med hur vi mår. Då kan chefer också ta hand om medarbetarna bättre, säger Jussi.

– Det är viktigt med arbetsgemenskap och förståelse från chefen i svåra livssituationer. Ibland har min intuition svikit mig och jag har satt en anställd i en stressig situation som resulterat i utbrändhet. Chefer måste lära sig dessa saker.

Och allt börjar med chefen själv.

– Jag tycker inte att chefer ska gå omkring i en superhjältedräkt. Tvärtom, genom att vara sig själv med alla sina brister kan man också utvecklas själv.

Intervjun genomfördes när Jussi fortfarande var anställd på Microsoft.

Jussi Tolvanen

Tech-företag konkurrerar om de mest kvalificerade experterna. Därför är det extra viktigt för dem att ta hand om sina medarbetare.

Jussi Tolvanen, VD på Microsoft i Finland.

Namn: Jussi Tolvanen

Gör: VD på Microsoft i Finland.

Bor: Esbo.

Drivkraft: Att hjälpa människor och organisationer åstadkomma mer med hjälp av teknik och mänskligt ledarskap. Han drivs av det ständiga lärandet. Privat tillbringar han mycket tid med sin familj, gärna i sommarstugan. Du kan också ofta finna honom till sjöss, på tennisbanan eller sjungandes i sin kör.

Solutions

Gillar du denna artikel?

Artikeln kommer från vår tidning Solutions. Här kan du läsa hela tidningen i webbläsaren.

Läs Dustin Solutions

Text: Sini-Maria Melanen
Foto: Benjamin Suomela

24 augusti 2021

Taggar