DUSTIN ÅTERTAG.

Ge dina gamla IT-produkter en andra chans. Att återanvända elektronik är skonsamt för miljön och lönsamt för ditt företag. Med vår återtagstjänst ger du på ett enkelt sätt dina gamla IT-produkter möjligheten att träffa någon ny.

Så här går det till

Leverans av säkerhetsskåp och packlådor.

Transport av produkterna till vår samarbetspartner.

Avidentifiering, dataradering och uppgradering av produkterna.

Försäljning av återanvändbara produkter till skolor och företag.

Destruering och materialåtervinning av resten.

Ersättning och raderingscertifikat till dig!

Beställ återtag

Fyll i formuläret för att beställa återtag eller för att får en kostnadsfri värdering av dina  IT-produkter.

Kontaktuppgifter

Fyll i ditt Dustin-kundnummer och kontaktuppgifter.

Du hittar ditt kundnummer i inloggat läge på ”Mitt konto” eller i din orderbekräftelse.

Produktområde och antal

Fyll i antalet produkter du önskar beställa återtag på.





En andra chans

Det finns många fördelar med att ge din gamla IT-utrustning en andra chans. Till exempel finns en stor efterfrågan på begagnade produkter bland skolor. Genom att lämna in din gamla elektronik bidrar du också till en minskad klimatpåverkan.

Säkerhet och dataradering

Alla dina produkter hanteras på ett säkert sätt hos vår samarbetspartner som är certifierad inom informationssäkerhet (ISO 27000) och lever upp till kraven i EU:s nya dataskyddslag GDPR. Du får full spårbarhet på serienummernivå och bevis på att informationen är raderad.

Produkterna avidentifieras och hårddiskar samt andra lagringsmedia i datorer, servrar, smarta mobiler och andra IT-produkter raderas på information på ett säkert sätt med programvara från Blancco. Blanccos programvaror är certifierade av oberoende test- och utvärderingsinstitut och uppfyller kraven från ledande raderingsstandarder på marknaden. Efter dataraderingen utfärdas ett certifikat som bekräftar att radering har genomförts.

Informationsbärande enheter som inte kan raderas med programvaror förstörs mekaniskt hos vår samarbetspartner med Degauser-utrustning och transporteras sedan till återvinningspartner för destruktion.

Hur mycket är mina produkter värda?

Värdering

Här får du ett estimat på värdet av dina IT-produkter. Det slutliga priset beror på faktorer såsom skick, modell och ålder. För att säkerställa en informationssäker hantering av utrustningen raderas hårddiskar och lagringsmedia med certifierad mjukvara och en kostnad för det tillkommer. Om ni även önskar hjälp med transport så hjälper vi gärna till. Kostnaden baseras på antal produkter och produkttyper.

Välgörande ändamål

Vi hjälper gärna till om du vill sänka restvärdet av dina produkter till Världsnaturfonden WWF och deras klimatarbete.

Samarbetspartner

För våra tjänster kring återanvändning har vi valt Inrego som vår samarbetspartner.

Inrego ansvarar för att hantera utrustningen på ett säkert sätt och säkerställer att produkterna avidentifieras samt att hårddiskar och andra lagringsmedia raderas på information. De testar och rekonditionerar produkterna med målsättning att förlänga deras livslängd och ge fler möjlighet att få tillgång till IT-verktyg. Inrego är specialiserat på återanvändning av datorer, mobiler och andra IT-produkter och hjälper organisationer över hela Europa att stärka sitt hållbarhetsarbete. Inrego är certifierat genom kvalitet ISO-9001, miljö ISO-14001, arbetsmiljö OHSAS 18001 samt informationssäkerhet ISO 27001.

Läs mer på inrego.se

Vanliga frågor

Vi tar emot alla slags IT-produkter, till exempel datorer, mobiler, skärmar, plattor, servrar med mera. IT-produkterna behöver inte vara köpta hos för att utnyttja vår återtagstjänst.

Vi utbetalar värdet på utrustningen inom 30 dagar.

Värderingen grundas på marknadspriserna på andrahandsmarknaden för begagnad IT.

De datorer, mobiler och andra IT-produkter som kan återanvändas säljs vidare till företag, skolor och privatpersoner. Skolor i Norden och Europa är t ex en av de största köpargrupperna av begagnade datorer. 90,3 procent av produkterna som hanteras av Inrego säljs vidare i Sverige och övriga Europa och resterande tio procent till andra världsdelar. Genom Inregos program Ansvarsfull hantering säkerställer vi att all vidareförsäljning genomförs på ett ansvarsfullt sätt. Programmet innebär bland annat att vi endast säljer produkter med lång kvarvarande livslängd för att motverka export av e-skrot. Vi dokumenterar spårbarhet för alla produkter via serienummer. Vidare ställer vi krav på återförsäljare och partners att de följer våra riktlinjer vilket också följs upp regelbundet.

Produkterna säljs inte vidare till länder kända som e-waste hotspots eller är belagda med handelsrestriktioner, t ex i nuläget Kuba, Iran, Nordkorea, Libyen, Sudan, Syrien, Ghana, Nigeria, Indien, Pakistan, Filippinerna. Listan ses över och uppdateras regelbundet varje månad. I övrigt följs tillämpliga lagar och förordningar vid export av produkter.

All IT-utrustning transporteras till Inregos produktionsanläggning i Täby utanför Stockholm där produkterna dataraderas, testas, repareras och sedan säljs vidare. 

Defekta produkter som inte kan repareras skickas till elektronikåtervinning.

Det enda som kostar är radering av information på hårddiskar/lagringsmedia samt logistik/transport om ni önskar hjälp med det.

Har du fler frågor eller funderingar? Kontakta oss på recovery@dustin.eu