Kundcase

Sajter som snackar

Readspeaker är en doldis bland internetinnovatörer. Sedan starten 1999 har man utvecklats till ett globalt företag med en talsyntestjänst som under förra året hade 160 miljoner användare i 47 länder.

Readspeaker erbjuder företag och webbplatsägare en molnbaserad talsyntestjänst som gör att besökare på deras sajter kan välja att få textinnehåll uppläst genom att klicka på en knapp.

– Varken våra kunder eller användare behöver några program, allt körs på våra servrar, förklarar Readspeakers ­grundare och vd Niclas Bergström.

Idén är att göra internet ­tillgängligt och användbart för personer som har svårt att läsa text, exempelvis dyslektiker eller människor med nedsatt syn. Det kan låta marginellt men innefattar faktiskt runt 20 procent av befolkningen.

– Tillgängligheten är det viktigaste perspektivet för oss, men det högsta användandet finns faktiskt i andra ­grupper. Till exempel talsyntes för personer med svenska som andraspråk, fortsätter han.

Bland de 7 000 kunderna finns många myndigheter som vill kunna nå ut till alla medborgare. Många globala ­stor­företag köper också tjänsten.

Den bakomliggande tekniken är oerhört viktig. Readspeaker ligger i framkant vad gäller talsyntes och har börjat utveckla egen teknik på området. All utveckling, drift och kundsupport sker i Uppsala. Driften sköts helt i egen regi och den stora utmaningen är att skala upp i takt med en explosionsartad användartillväxt. Därför pågår nu ett omfattande virtualiseringsarbete.

Sedan flera år tillbaka köper Readspeaker nästan all sin IT-utrustning från Dustin via webben. Företaget är en kräsen kund med hög teknisk kompetens.

– Vi är ett litet, innovativt team som ständigt ska ligga i framkant. Med Dustin får vi prylarna när vi behöver dem, vilket ger oss mer tid att vara kreativa. De har ett oerhört brett sortiment, konkurrenskraftiga priser och har lika kort leveranstid på en server som på lasertoner. Samtidigt kan de ge oss hjälp och service på hög nivå om så behövs, säger Niclas Bergström.




Sammanfattning

Utmaning

Readspeaker ligger ständigt i framkant och måste sköta driften i egen regi – utan att oroa sig för beställningar och leveranser av IT-utrustning. Den stora utmaningen är att skala upp driften i takt med explosions­artad tillväxt.

Lösning

Sedan flera år tillbaka köper Readspeaker nästan all sin IT-utrustning via Dustins webbplats, på grund av ett oerhört brett sortiment, konkurrenskraftiga priser och lika snabb leverans av en server som av lasertoner.

Effekt

Readspeaker kan räkna med att snabbt ha datorer och kringutrustning på plats. Dessutom får de hjälp och service på hög nivå vilket gör att de får mer tid över till att vara kreativa och fokusera på verksamheten.



Text: Björn Raunio, Foto: Peter Jönsson