Kundcase

Dygnet runt-support stärkte verksamheten

Tidsskillnaderna mellan olika kontinenter var tidigare ett stort problem för mode- och detaljhandelsföretaget Samsøe Samsøe & Envii. Dessutom behövde de migrera hela organisationen till molnet. Lösningen blev en fullservicepartner som står för både hantering av hårdvara och molnserverinfrastruktur samt har möjlighet att erbjuda IT-stöd dygnet runt.

Simeon Solarsky, IT Operations Lead på Samsøe Samsøe & Envii, berättar att han verkligen trivs med sitt arbete på företaget. Innan sin nuvarande position arbetade han med IT-infrastruktur, automatisering och ERP-system i tretton år, även det inom mode- och detaljhandelsbranschen.

– Med tidigare erfarenhet av arbete i större företag tyckte jag att det var väldigt kul att nu få sitta med och brainstorma med cheferna om företagets framtida väg. Företaget är välkänt på den danska marknaden och jag är väldigt glad över att få vara en del av företagets tillväxtresa utanför Danmark och Europa.

Men som inom varje roll finns det naturligtvis också utmaningar, den som Simeon stötte på rörde migreringen från en lokal infrastruktur till Microsoft Azure Cloud. Simeon förklarar: – När jag började på företaget var de i färd med att påbörja migreringen. Ett sådant åtagand är ingen enkel uppgift eftersom verksamheten samtidigt måste fungera utan avbrott och affärskritiska applikationer och infrastruktur måste fungera normalt.

Han fungerar som min ”schweziska armékniv” eftersom han har omfattande erfarenhet inom flera områden.

Simeon Solarsky, IT Operations Lead på Samsøe Samsøe & Envii.

Så blev det möjligt

Utmaningen

Samsøe Samsøe & Envii behövde omvandla sin komplexa IT-miljö med en lokal infrastruktur. Den stora utmaningen med detta åtagande var att man under tiden måste fortsätta driften utan avbrott. De såg också ett behov av att någon annan skulle leda företagens IT-infrastruktur för att kunna fokusera på andra verksamhetskritiska delar. Dessutom behövde de outsourca sin IT-support eftersom företaget är verksamt i femton olika länder på flera kontinenter, vilket gör tidsskillnaden till ett stort problem.

Lösningen

Hela IT-miljön migrerades framgångsrikt till Microsoft Azure Cloud. Azure inkluderar exempelvis antivirusövervakning och automatiserade uppdateringar av operativsystem och backuper. Med implementeringen av tjänsten Modern Workplace får Samsøe Samsøe & Envii nu också det stöd de behöver för att alltid kunna tillhandahålla en digital arbetsplats. Dessutom innefattar Modern Workplace ett omfattande användarstöd 24/7/365, vilket avlastar den egna IT-avdelningen.

Resultatet

Att ha en fullservicepartner som hanterar deras IT-infrastruktur har gett dem en bättre översikt över IT-stödet och har gjort att de nu kan fokusera på sin globala tillväxtresa. Att kunna erbjuda kvalitetssupport 24/7/365 på distans till alla butiker och filialkontor har gett företaget både tidsmässiga och ekonomiska fördelar. Antivirusövervakningen har också gjort verksamheten säkrare.

Om Samsøe Samsøe & Envii

Grundades i Danmark 1993 av bröderna Samsøe. Det som började som en liten smyckesbutik har idag utvecklats till en global detaljhandlare och ett internationellt modehus. Idag fokuserar varumärket på att tillverka kläder, skor och accessoarer av hög kvalitet för både män och kvinnor. Från och med år 2000 ägs varumärket av Peter Sextus och Per-Ulrik Andersen.

IT professional helping out staff on computer

En lyckad migrering till molnet

Med en önskan om att hitta en IT-partner som kunde göra övergången så smidig som möjligt kontaktade de Dustin. Och det var en lyckad matchning menar Simeon, – Med Dustin som samarbetspartner lyckades vi både planera migreringen samt migrera organisationen till molnet. När det gäller valet av IT-partner säger han att valet var ganska enkelt. – Dustin var redan vår hårdvaruleverantör och när vi väl satte oss ner och diskuterade framtiden för Samsøe Samsøe & Envii såg vi att det var rätt väg att gå att ha en och samma partner för hantering av både vår hårdvara och molnserverinfrastruktur.

Resultatet av att inte behöva hantera IT-infrastrukturen på egen hand gör att teamet nu i stället kan fokusera på andra viktiga verksamhetsuppgifter och projekt. – Eftersom vi är verksamma i femton olika länder på flera kontinenter har tidsskillnaden utgjort ett stort problem. Det är svårt att ge kvalitetssupport dygnet runt och på distans till våra butiker och medarbetare på våra filialkontor. – Att någon annan tar hand om vår IT dygnet runt och kan erbjuda 24/7/365-support har gett oss enorma fördelar, säger Simeon.

Office workers working late at night

Rätt lösning genom erfarenhet

När man samarbetar är det naturligtvis viktigt med en bra relation mellan parterna. Simeon är mycket uppskattande när han beskriver samarbetet med Dustins säljrepresentant. – Jag träffade honom för ungefär åtta månader sedan och under den här korta tiden har vår arbetsrelation vuxit exponentiellt. Han fungerar som min ”schweiziska armékniv” eftersom han har omfattande erfarenhet inom flera områden. Hans inställning är också enastående eftersom han verkligen är intresserad av att tillhandahålla rätt lösning, för oss. Han är verkligen en affärspartner och inte bara intresserad av att "sälja en lösning”.

Vad gäller framtiden är Simeon positiv. – Vi fortsätter att expandera vår verksamhet på Samsøe Samsøe & Envii i nya riktningar. Tillsammans med vår Dustin Sales-representant diskuterar vi redan hur vi kan tillföra ännu mer värde till vårt partnerskap.

Han fungerar som min ”schweziska armékniv” eftersom han har omfattande erfarenhet inom flera områden.

Simeon Solarsky, IT Operations Lead på Samsøe Samsøe & Envii.

Så blev det möjligt

Utmaningen

Samsøe Samsøe & Envii behövde omvandla sin komplexa IT-miljö med en lokal infrastruktur. Den stora utmaningen med detta åtagande var att man under tiden måste fortsätta driften utan avbrott. De såg också ett behov av att någon annan skulle leda företagens IT-infrastruktur för att kunna fokusera på andra verksamhetskritiska delar. Dessutom behövde de outsourca sin IT-support eftersom företaget är verksamt i femton olika länder på flera kontinenter, vilket gör tidsskillnaden till ett stort problem.

Lösningen

Hela IT-miljön migrerades framgångsrikt till Microsoft Azure Cloud. Azure inkluderar exempelvis antivirusövervakning och automatiserade uppdateringar av operativsystem och backuper. Med implementeringen av tjänsten Modern Workplace får Samsøe Samsøe & Envii nu också det stöd de behöver för att alltid kunna tillhandahålla en digital arbetsplats. Dessutom innefattar Modern Workplace ett omfattande användarstöd 24/7/365, vilket avlastar den egna IT-avdelningen.

Resultatet

Att ha en fullservicepartner som hanterar deras IT-infrastruktur har gett dem en bättre översikt över IT-stödet och har gjort att de nu kan fokusera på sin globala tillväxtresa. Att kunna erbjuda kvalitetssupport 24/7/365 på distans till alla butiker och filialkontor har gett företaget både tidsmässiga och ekonomiska fördelar. Antivirusövervakningen har också gjort verksamheten säkrare.

Om Samsøe Samsøe & Envii

Grundades i Danmark 1993 av bröderna Samsøe. Det som började som en liten smyckesbutik har idag utvecklats till en global detaljhandlare och ett internationellt modehus. Idag fokuserar varumärket på att tillverka kläder, skor och accessoarer av hög kvalitet för både män och kvinnor. Från och med år 2000 ägs varumärket av Peter Sextus och Per-Ulrik Andersen.

Text: Emmi Chartier

Senast uppdaterad: 21 februari 2023

Taggar