Vad framgångsrika CIO:er gör annorlunda

Stirra dig inte blind på kostnader, ha ett starkt samarbete med andra företagsledare och se på IT-säkerhet som en möjliggörare för tillväxt. Det är tre tips som kommer göra dig till en mer framgångsrik CIO.

Finns det gemensamma nämnare för hur framgångsrika personer med titeln CIO arbetar? I en rapport från Deloitte har man jämfört svaren från CIO:er på högpresterande amerikanska företag med resterande (globala) CIO:er och funnit att det finns fem grundläggande saker som skiljer de 1 200 medverkande åt.

Ett högpresterande företag definieras som en organisation som uppnår mycket bättre finansiella och icke-finansiella resultat än andra som verkar inom samma område, under en period på minst fem år.

1. Prioriterar prestation och tillväxt, inte kostnader

CIO:er på framgångsrika företag stirrar sig inte blind på kostnader. I stället har de fokus på ökad tillväxt och att få IT-avdelningen att prestera bättre. De prioriterar alltid intäkter före kostnader och driver vinst genom innovation, priser eller volym.

Inriktningen bekräftas av en annan flerårig studie från Deloitte som visar att framgångsrika företag fokuserar på tre regler:

  • Bättre före billigare
  • Intäkter före kostnader
  • Det finns inga andra regler

2. Relationen till CFO:n

Framgångsrika CIO:er bygger, och behåller, en god relation till andra ledare inom företaget. Och vissa relationer är extra viktiga. Ett starkt samarbete med företagets CFO kan innebära smartare IT-investeringar som stödjer strategiska tillväxtplaner förbättrar affärer och leder till effektiv riskhantering. Relationen till CFO:n kan även vara en nyckel till att bygga förtroende bland andra företagsledare, inklusive företagets VD.

3. Investerar i att utbilda och motivera kompetens

Enligt Gartners CIO Agenda anser två av tre CIO:er att bristen på kompetens inom IT-områden är krisartad. Framgångsrika CIO:er lägger därför mycket energi på att attrahera, behålla och motivera kompetens, samt utveckla ledare inom IT.

Tips för att lära upp, motivera och engagera kompetens

  • Uttryck en vision, värderingar och tydliga förväntningar
  • Ha som mål att skapa en prestationskultur
  • Försök att identifiera kompetenta medarbetare tidigt och låt dem arbeta med viktiga projekt

4. Fokuserar på kundupplevelsen

Skickliga CIO:er förstår vikten av att etablera partnerskap och implementera teknik och för att skapa lockande kundupplevelser. De bygger system och tjänster för att attrahera nya, och behålla existerande, kunder. Ett annat prioriterat område är insamling och analys av kunddata, samt att arbeta tillsammans med marknadsavdelningen för att öka antalet kundfokuserade initiativ.

Medan 66 procent av framgångsrika CIO:er fokuserar på att leverera sömlösa kundupplevelser, har endast 43 procent av resterande CIO:er samma fokus.

5. Kopplar IT-säkerhet och datasekretess till tillväxt och kunder

Hälften av alla CIO:er på högpresterande företag angav "hantera IT-säkerhet och risker" som ett prioriterat IT-initiativ. Och de ser IT-säkerhet som en tillväxtmöjlighet. En säker IT-miljö ger ett ökat förtroende från kunder och demonstrerar ett åtagande att skydda deras data. Dessutom kan man leverera pålitliga tjänster internt, vilket hjälper företaget att bli en respekterad och uppskattad affärspartner.

Enligt TRUSTe/National Security Alliance 2016 U.S. Consumer Privacy Index undviker 89 procent av de undersökta företagen att välja varumärken som inte skyddar att skydda deras data.

Läs våra 5 användbara tips för att lyckas med outsourcing

Källa: Deloitte

15 januari 2019

Denna artikel taggas

Tre tips för ett bättre konferensrum

Hur många gånger har du inte kommit in i ett konferensrum där tekniken strulat? Det behöver verkligen inte vara så, här är några tips på hur du ska tänka för att slippa det i ditt nästa konferensrum.

18 februari 2019

Disaster Recovery borde vara lika självklart som en försäkring

Allt eftersom vi blir mer digitala så ökar även kraven på att vår IT fungerar. Disaster recovery är vad som skyddar dig om olyckan skulle vara framme.

18 februari 2019

Därför bör ditt nätverk vara molnmanagerat

Att underhålla företagets nätverk är inte alltid det enklaste, särskilt om man har flera kontor och arbetsplatser, en molnmanager lösning förenklar dock detta enormt.

17 februari 2019

Varför bör man köpa IT som tjänst?

Hela vårt samhälle rör sig allt mer åt att köpa allting som tjänst. Det är inte heller så konstigt då det ofta sparar både tid och pengar vare sig det rör sig om enkla saker eller komplicerade lösningar.

16 februari 2019

Tre tips på hur du blir mer hållbar

Att bli mer hållbar är idag något som krävs av både privatpersoner och företag, både vad gäller miljötänk och socialt ansvar. Så hur blir du då mer hållbar som företag? Se Dustins hållbarhetschef Stephanie Forsblom svara på dessa frågor.

15 februari 2019

Tre lärdomar från NRF 2019, världens största retail-mässa

I mitten av januari hölls världens största retail-mässa NRF i New York. Över 37 000 besökare från 99 länder kunde välja mellan ungefär 200 seminarier och botanisera på mässgolvet bland över 700 utställare från hela världen. Ungefär 400 mässbesökare hade kommit från Norden för att lära sig om nya, smarta sätt att väcka kundernas köplust.

14 februari 2019