Utvecklas eller dö – så skapas innovation

I en digitaliserad värld där utvecklingen går snabbare än någonsin är innovationsförmåga en avgörande faktor för ett företags framgångar. Att snabbt kunna lansera nya produkter och tjänster, ställa om sin affärsmodell och anpassa verksamheten till nya förutsättningar blir allt viktigare för att överleva.

Det är lätt att tänka att innovation bara handlar om hippa startupbolag med pingisbord och saccosäckar, eller stora företag med mycket pengar och stora forskningsavdelningar. Men innovation är i själva verket en livsnödvändighet för alla bolag.

– Den enklaste definitionen av innovation är ”nya idéer som skapar värde”. För ett företag är det bra att tänka på vad man vill uppnå med sin innovation. Det kan vara allt från fler kunder och bättre omsättning till att förändra musikbranschen i grunden, som på min tidigare arbetsplats, säger Sofie Lindblom, före detta Global Innovation Manager på Spotify.

I dag är hon vd och grundare av företaget ideation360 som hjälper företag att bygga upp sin innovationsförmåga för att kunna nå sina mål.

Vissa tror att innovativa bolag är födda så, eller att det bara är tur. Men det är en stor missuppfattning. Bolag som är duktiga på detta jobbar extremt systematiskt med innovation.

Sofie Lindblom.
Foto: Jonas Åman.

Ta vara på organisationens idéer

Det handlar om att skapa en kultur på företaget där idéer som kan leda till nya innovationer tas till vara. Dessa idéer kan komma från medarbetare, men lika väl från kunder, partner eller konkurrenter. Förutom att det måste finnas ett system för att samla in idéerna måste det även gå snabbt att sålla bland dem så att de bästa kommer upp till ytan. Och då gäller det att kunna testa vilka idéer som faktiskt håller.

– Alla kan ha en idé, det svåra är att organisera idéerna i grupper, testa dem och hitta vad som passar marknaden, kunden och världen som den ser ut just nu. Många idéer faller på att de kommer för tidigt. Radikal innovation kan ta åratal, säger Sofie Lindblom.

Många har säkert varit med om olika typer av punktinsatser på företag där man till exempel genom en konferens ska brainstorma fram nya idéer och innovationer. Men även om konferensen upplevs som lyckad är det lätt hänt att det ändå inte leder till någon varaktig förändring. Det här kallar Sofie Lindblom för ”workshopsyndromet”.

– Avgörande för att det inte bara ska bli flum är att sätta strategiska ramar. Börja med att titta på vilka trender i omvärlden som kommer att påverka oss och hur vi kan göra för att möta dem. Sedan krävs en facilitator som är van vid att få i gång en kreativ process. De flesta av oss är ovana vid att tänka kreativt. Det gäller också att bygga en dynamik i gruppen som gör att man litar på varandra och vågar pröva nya idéer, säger Sofie Lindblom.

Kortare cykler ökar behovet av innovation

– Behovet av innovation har alltid funnits men det är kortare cykler i dag. Om man tar verkstadsindustrin som exempel så tog det förr kanske tio år från en prototyp till dess att en färdig produkt fanns ute på marknaden. Det funkar inte längre, säger Saeid Esmaeilzadeh. Han är serieentreprenör och en av grundarna till företagsgruppen Serendipity som har närmare 2 000 anställda och verksamhet i över 80 länder.

– Vi är bolagsbyggare och inkuberar bolag i väldigt tidiga skeden. Vi har sett att om man bygger autonoma enheter som driver innovationsprojektet, där personerna känner ett ägarskap, har de större incitament och bättre chanser att lyckas än om personerna bara drivs av order uppifrån organisationen, säger han.

Ett sätt att testa om en idé håller är att så tidigt som möjligt hitta en kund som är villig att betala för lösningen som den nya innovationen erbjuder. Men även då gäller det att vara öppen för att mycket kan hända under resans gång.

– Oftast har vi en idé om vad vi vill göra när vi träffar en kund och inleder ett samarbete, men i processen märker vi att det inte var som vi hade tänkt oss, eller att kundens behov egentligen såg annorlunda ut, säger Saeid Esmaeilzadeh.

Även om man har en bra produkt nu så kommer den inte att leva för evigt. Världen utvecklas och de som inte hänger med i den utvecklingen kommer att försvinna. Man kan inte leva på gamla meriter.

Saeid Esmaeilzadeh.
Grundare till företagsgruppen Serendipity.

Våga tänka i nya banor

Ett av de svåraste besluten att ta för ett företag är att våga kannibalisera på en produkt som man tjänar pengar på. För att överleva gäller det att hela tiden blicka framåt och inte vila på lagrarna. Många exempel genom historien visar på företag som trott alltför mycket på sin bästsäljande produkt för att inse vad som väntar runt hörnet. Kodak ville inte hoppa på digitalfoto, Nokia fnös åt telefoner med pekskärm och svenska Facit som för sent insåg att framtidens räknemaskiner inte skulle innehålla några kugghjul.

– Att skapa en innovationskultur på sitt företag är också ett sätt att attrahera rätt kompetens. Duktiga personer vill jobba på företag som ska någonstans, säger Sofie Lindblom, och fortsätter:

– Medellivslängden för företag är 10–15 år, förutsatt att man överlever sin treårsdag. Innovation är nyckeln till att hålla sig relevant. Många företag tänker på förändring när det går dåligt och inte när det går bra. Då kan det redan vara försent.

5 tips för en innovativ företagskultur

1. Syfte

Ha ett tydligt syfte med innovationsarbetet. Vill ni ha mer kunder, högre omsättning, ändra på era interna arbetsflöden eller något helt annat?

2. Lyft blicken

Prata om var företaget, kunderna och marknaden befinner sig om 5, 10 eller 15 år. Även om de flesta gissningar av den här typen slår fel är det viktigt att få i gång en diskussion som lyfter perspektiven från det trygga nuläget.

3. Lyssna

Sätt i system att samla in idéer till nya innovationer från medarbetare, partner, kunder och andra intressenter. Skapa rutiner för att sålla bland idéerna så att de bästa kommer upp till ytan.

4. Testa idéerna!

Avsätt tid, resurser och personal till att så snabbt som möjligt avgöra om idéerna har bärkraft.

5. Belöna

Ledarskapet måste finnas på plats för att belöna innovativt och kreativt tänkande och kunna omsätta idéerna till verklighet.

Så skapar de innovation i företaget

Astra Zeneca är ett av världens största läkemedelsbolag med anor från tidigt 1900-tal. 2014 startade de BioVentureHub som är en företagsinkubator för startupföretag i life science-sektorn. BioVentureHub, som har sitt fysiska säte i Mölndal söder om Göteborg, huserar i dag ett 30-tal bolag.

– Genom att kombinera olika värdekedjor, idéer och perspektiv på samma plats hoppas vi kunna skapa ett öppet innovationsklimat som hjälper det skandinaviska ekosystemet av life science att växa och frodas, säger Magnus Björsne, vd och initiativtagare till AstraZeneca BioVentureHub.

Verkstadskoncernen ABB har gått en liknande väg som Astra Zeneca. SynerLeap startades 2016 som ett dotterbolag till ABB och är en tillväxthubb för startupbolag med industriell inriktning på områdena energi, automatisering eller robotik. I dag finns ett femtontal bolag i ABB:s lokaler i Västerås och tanken är att företagen ska få tillgång till ABB:s resurser, testlabb och expertis.

Artikeln är även en del i vår tidning Solutions. Klicka här för att läsa tidningen i sin helhet.

Så skapas innovation

10 januari 2019

Denna artikel taggas

Lär barn kodning och teknik med hjälp av tech toys

En av de starkast växande trenderna just nu är digitala leksaker som lär barn att koda och hur teknik fungerar. Dessa riktar sig även till allt yngre personer.

18 mars 2019

Aruba fixar nätverket i Ericsson Globe

Om det är någonstans man kan förvänta sig en stabil wifi-uppkoppling så borde det väl vara på Nordens största IT-mässa? När Dustin Expo arrangeras i Ericsson Globe är det Aruba som står för nätet så vi bad dem om deras bästa tips.

8 mars 2019

De vill sprida nätkärlek i skolorna

Med projektet Nätkärlek vill pedagogerna Carin Thörnqvist och Pelle Wijkström på Milstensskolan i Täby sprida kunskap om nätets möjligheter och förebygga kränkningar och hot. Nu vill de inspirera andra skolor att också sprida kärlek på nätet.

6 mars 2019

Digital innovation inom retail: Axel Johnsons perspektiv

Som direktör för affärsutveckling på Axel Johnson har Jacob Wall många insikter inom retail. Han var en av talarna på vårt event Digital innovation inom retail.

1 mars 2019

Disaster Recovery borde vara lika självklart som en försäkring

Allt eftersom vi blir mer digitala så ökar även kraven på att vår IT fungerar. Disaster recovery är vad som skyddar dig om olyckan skulle vara framme.

18 februari 2019

Tre tips för ett bättre konferensrum

Hur många gånger har du inte kommit in i ett konferensrum där tekniken strulat? Det behöver verkligen inte vara så, här är några tips på hur du ska tänka för att slippa det i ditt nästa konferensrum.

18 februari 2019