aI arrow-down-small arrow-down arrow-left-corner arrow-left-small arrow-left arrow-right-corner arrow-right-small arrow-right arrow-up-small arrow-up awards badge-employee bag button-click-2 button-click calendar-check calendar carrot cart-clock check-box check circle clock close cloud-2 cloud-safe clouds-download clouds-upload code coffee compact compare computer connect-network contact-user contact conversation credit-card delivery-2 delivery desk diploma doc docs document-license download easy-workplace education email-recieve email-send email equality event-micro fabric folder food gallery gaming gift globen graph hamburger headphones heart heart home idea image info-attention it key kitchen knowledge label laptop leaf list location log-in log-out lounge-zone man-woman market meeting-2 meeting meetings minus mouse network-wifi-2 network-wifi network office-2 office-3 office-4 office pen phone plus popover-arrow popover-edge-arrow presentation printer question report-doc report-numbers report-stats screen search security-2 security seminar-micro-2 seminar-micro server service services settings shopping-cart-2 shopping-cart-3 shopping-cart-4 shopping-cart-5 shopping-cart silent skip-left skip-right solution sound speech-bubble-2 speech-bubble star statistic-2 statistic stop storage switch-account tea-1 tea-2 time-ongoing tomato trash-bin travel upload user-minus user-plus user video-elearnings video-play-button weather-activitet workplace zoom-in zoom-out

Actic växte sin affär och sin kundnöjdhet med hjälp av Network

Actic behövde en stabil och flexibel nätverkslösning till sina 182 bad- och gymanläggningar. Med Network fick de utöver det även tillgång till data som kunde bidra till affärsnyttan och var enkelt att hantera på bara fem heltidsanställda.

Tre önskningar i en, ungefär som i reklamfilmens Kinderägg. Det beskriver den internet- och wifi-lösning som gymkedjan Actic sökte. Utgångspunkten var att de kände sig missnöjda med den dåvarande leveransen, där lösningen var trögjobbad och långt ifrån problemfri, enligt Mårten Hoffman, CIO på Actic.

Han har tidigare varit forskare inom IT på KTH och började på Actic i samband med att bolaget skulle börsnoteras 2017. Han såg bristerna i kedjans nätverkslösning och drog igång ett projekt med målet att få en leverans med driftsäker teknik och snabba förbindelser. All IT på totalt 182 gym- och badanläggningar i fyra länder samt ett par kontor skulle dessutom gå att hantera av fem heltidsresurser. Samtidigt som dessa personer skulle bli avlastade och kunna ägna mer tid åt värdeskapande utvecklingsarbete.

Föra företaget framåt

Men inte nog med det. Mårten Hoffman ville att lösningen skulle generera underlag till strategiska beslut som hela tiden tar verksamheten ett steg vidare.

– Krasst sett är det bara ”tråkig IT” i botten. Det är inte det intressanta för oss. Jag vill ha teknik som kan bidra till affärsnytta och föra företaget framåt – det var också det tydliga målet när vi i IT-teamet tillsammans med Dustin arbetade fram en ny lösning.

Redan efter några månader kunde de börja implementera resultatet som bygger på Dustins tjänst Network. Här satte Dustin upp en SD/WAN-lösning med utrustning från Cisco Meraki och drev tillsammans med Actic och Bredband 2 ett projekt för att byta hundratals internetanslutningar. Mårten Hoffman pekar på en skärm som visar en karta och detaljerad information om Actics nätverk.

– Här ser vi nu alla våra sajter i hela Actic. De kan filtreras på olika sätt och vi får tydliga alerts när någon ligger nere.

Ser avvikelser tydligt

Detta ger teamet en bra överblick och en trygghet i att de tydligt kan se eventuella avvikelser för att snabbt och enkelt sätta in åtgärder. En annan vy visar statistik över nätverksanvändningen, varje gym för sig. De färgglada staplarna representerar uppkopplade enheter, timme för timme.

– Vi får alltså helt anonymiserad och aggregerad data – annars skulle vi inte använda den här tjänsten.

Detta ger en översiktlig bild av hur lokalerna nyttjas, så att vi kan fatta beslut kring allt från hur många spinningcyklar vi behöver ha, till när det är bra att ha personal på plats, säger Mårten Hoffman.

I slutänden är målet att förbättra upplevelsen för deras medlemmar, förklarar han.

– Ett mer datadrivet gym kan definitivt bidra till ökad medlemsnytta, eftersom vi kan styra verksamheten på ett sätt som passar medlemmarnas faktiska behov – inte vad vi tror att de vill ha. Många värdesätter personliga kontakter, och nu kan vi optimera bemanningen utifrån antalet besök – i princip timme för timme.

Flexibelt upplägg

Det innebär dessutom affärsnytta på andra sätt; förutom att Actic får ut mesta möjliga av medarbetarnas tid kan de utnyttja lokalerna bättre. På så sätt kan de göra sig av med maskiner som är överflödiga och utöka de ytor som är mest populära för att undvika att det känns trångt.

De får också utrymme att ta in helt ny utrustning som kan vara intressant för både befintliga och blivande medlemmar.

En annan aspekt som är viktig för oss är att kunna växa och krympa upplägget efter behov – det måste alltså vara flexibelt.

Under de två år som lösningen har varit igång har det enbart varit aktuellt att utöka tjänsten. Det går snabbt att ansluta ett nytt gym eftersom all konfiguration för nätverket finns i molnet med Networka-tjänsten.

Det innebär en tydlig kostnadsbesparing, eftersom Actic inte behöver börja om från noll med att ansluta och övervaka det lokala nätverket i varje enskilt nytt gym.

Vill bli utmanad

Friskvårds- och träningsbranschen har tidigare legat efter andra branscher när det gäller digitalisering och innovativa tjänster med ny teknik.

– Men nu har branschen kommit igång, och inte minst på Actic är IT-teamet väldigt ivriga att utforska nya möjligheter. Även om vi har kommit långt inom vissa områden så behöver vi ha en IT-partner som vågar utmana och som proaktivt ger oss förslag på hur vi borde göra. Det tycker jag att Dustin är bra på – och vi gör samtidigt vårt bästa för att hela tiden utmana dem.

Han lyfter också fram betydelsen av att samarbeta med en någorlunda ”jämnstor” partner.

– Vi har en väldigt bra relation med Dustin och det märks att vi är viktiga för dem – så hade det knappast varit i ett av jättebolagen, där vi antagligen hade försvunnit i mängden, säger Mårten Hoffman.

Johan Björkman, som jobbar med försäljning av tjänster och lösningar på Dustin, håller med om att det är ett synnerligen givande samarbete.

– Det är en organisation och ett IT-team som har ett nytänk och tydliga visioner. De tänker framåt och har höga ambitioner med hur de vill använda tekniken i sin affär. Mårten vill hela tiden att vi ska komma med nya idéer och just utmana honom. Det är väldigt stimulerande att arbeta nära en sådan kund, säger han.

En avancerad app

Actic utnyttjar IT-stödet på många sätt. På gymmen har medarbetarna tillgång till Ipads som används bland annat inom personlig träning, och där Dustin står för klienthanteringen. Actic har också en avancerad medlemsapp med exempelvis möjlighet att i detalj följa den egna träningsutvecklingen, tack vare kopplingar till andra hälsoappar och till gymmets kroppsanalysvåg.

– Vi ser att det framöver finns en massa möjligheter att dra nytta av tekniken för att stötta vår vision: Ett friskare samhälle genom träning. Med hjälp av Dustins tjänster frigörs tid för oss, vilket gör att vi kan fokusera på hur digitaliseringen kan bidra till att utveckla verksamheten, säger Mårten Hoffman.

Läs mer om tjänsten

Liknande läsning:

Nätverk utan huvudvärk
Så minskade Oslo-lagret avbrottstiden med 30–40 procent

Ett mer datadrivet gym kan definitivt bidra till ökad medlemsnytta, eftersom vi kan styra verksamheten på ett sätt som passar medlemmarnas faktiska behov – inte vad vi tror att de vill ha.

– Mårten Hoffman, CIO på Actic.

Actic är en ledande friskvårdskedja med anor från 1981. De driver 182 gym- och badanläggningar och har 220 000 medlemmar fördelade på Sverige, Norge, Tyskland och Österrike.

Så blev det möjligt

Utmaning

Att ersätta den befintliga trögarbetade internetlösningen med en lösning som var stabil, flexibel, lättarbetad och som kunde bidra med beslutsstöd i organisationens strategiska arbete.

Lösning

Dustin utvecklade, i nära samarbete med Actic, en Network-tjänst med utrustning från Cisco Meraki. Dustin drev tillsammans med Actic och Bredband 2 ett projekt för att byta ut många internetanslutningar.

Effekt

Actic kan hantera all IT på kedjans anläggningar med ett slimmat it-team – och har fått underlag som gjort att de kan öka medlemsnyttan genom att bland annat optimera bemanningen och planera ytorna efter faktisk användning.

11 februari 2020

De byggde egen IT-miljö på rekordtid

Synlab Medilab behövde hjälp att bygga en egen IT-miljö. På några månader. Mitt i pandemin. ”Att få ha tillgång till alla de här specialisterna har varit väldigt värdefullt”, säger IT-chefen Anders Ekengren.

Kreativ koncern fann flexibel plattform för tillväxt

Danska Creativ Company uppnår önskad flexibilitet, skalbarhet och robusthet med en Dell EMC VxRail-lösning.

Smidig distansundervisning med Chromebook

I Sibbo har alla grundskolelever en Chromebook i ryggsäcken. Datorn erbjuder flexibla undervisningsmetoder och sparar filerna även vid distansutbildning.

Miljön i förarsätet

13 000 anställda i Trondheims kommun kan skriva ut dokument var de vill, och man slipper papper som ligger kvar och skräpar. Kommunen sparar både miljön och kostnader på sitt effektiva skrivaravtal.

Vardagar med flyt

Skoldagarna för 10 000 elever och lärare i Grenland flyter på smidigt med enheter som är anpassade till varje enskild användares behov. Det sparar både tid, pengar och irritation.

Snabb omställning för Randstad

Anställda i Randstad och Dfind har fått en mer effektiv och flexibel arbetsdag efter övergången till Chromebooks. Med Dustin har processen gått både snabbt och smärtfritt.