Arbetsplats

Så skapade Safehotels nya affärsmöjligheter trots pandemin

Safehotels, världens ledande säkerhetscertifieringsföretag inom hotell, befann sig mitt i en viktig expansionsfas när pandemin slog till och hade certifierat hotell i 175 städer i 70 länder. Plötsligt var fysiska besök hos kunder inte längre möjliga överallt. Lösningen på problemet – digitaliserad anpassning baserat på en Apple-plattform.

SafeCert Group grundades för att utveckla, övervaka och uppdatera certifieringsstandarder som verifierar säkerhet och hygien för olika affärsmiljöer och sektorer. Företagets erbjudande täcker allt från genomgångar på plats till krishantering och beredskap vid nödsituationer. Efter utförd revision återkopplar man till kunderna med åtgärdspunkter och följer upp nödvändiga förändringar för att kunden ska få – och behålla – certifiering. Det är en mycket persondriven verksamhet, byggd kring fysiska besök och möten på plats för revisioner, uppföljningar samt utbildning.

En ny säkerhetsstandard

När Covid-19 slog till började SafeCert Groups kunder avboka sina certifieringsgranskningar – främst av ekonomiska skäl. Teamet på SafeCert Group satte sig ner för att hitta en väg ut ur situationen och bestämde sig för att använda sin största utmaning för att skapa nya affärsmöjligheter. De skrev en ny säkerhetsstandard, CovidClean ™ Certifiering baserad på WHO:s och amerikanska CDC:s rekommendationer och ackrediterad av en av världens ledande professorer inom klinisk virologi. De prissatte den på ett sätt som passade deras kunders nya ekonomiska situationer för att hjälpa dem att attrahera och behålla fler affärer under pandemin.

– Vi kände att vi hade en chans att både göra en skillnad för att begränsa spridningen av Covid och få hotellbranschen och vår egen verksamhet på fötter igen, förklarar VD Joachim Törngård. Snart började vi få förfrågningar från andra branscher på jakt efter Covid-certifiering, från universitet och biluthyrningsföretag till vårdhem.

Facetime ersatte besök

SafeCert Group, ett Apple-baserat företag, hade redan ett helt digitaliserat certifieringssystem på plats, komplett med en app som revisorerna loggade in på via sina iPhones för att dokumentera sina observationer med bilder och anteckningar. Men utmaningen med resor och fysiska besök under pandemin kvarstod. Det problemet löste man genom att addera möjligheten för kunder att genomföra och dela självutvärderingar som kunde granskas före revisionenrna, som genomfördes via Facetime istället för via fysiska besök. Även uppstarts- och uppföljningsmöten hölls via videochatt för att upprätthålla viktiga kundrelationer trots att man inte kunde mötas IRL.

– Hade vi ​​inte varit helt digitaliserade med ett system på plats som fungerade så bra innan pandemin hade vi inte kunnat anpassa vår affärsplan så snabbt, säger Joachim Törngård.

Framtiden är agil

SafeCert Group sysselsätter idag 35 revisorer som arbetar över sju affärsområden världen över, inklusive Safehotels, Safe Care Homes (äldrevård), Safe Offices, Safe Rentals (biluthyrning), Safe Schools, Safe Campus (universitet) och Safe Industrial Sites. Och även om fysiska besök återigen är möjliga, är digitaliserade självutvärderingar fortfarande en del av revisionsprocessen för att göra revisioner på plats smidigare.

– Pandemin kommer att fortsätta att påverka oss alla i många år framöver, och även om det har varit en förödande upplevelse är det uppenbart att det kan komma något gott ur den om man håller sig ödmjuk – och snabbfotad. För oss var det som hotade vår verksamhet också det som gav nya möjligheter, både att göra skillnad för människor och att utvecklas kommersiellt, avslutar Joachim Törngård.

Dustin är en auktoriserad återförsäljare av Apple-produkter

– Pandemin kommer att fortsätta att påverka oss alla i många år framöver, och även om det har varit en förödande upplevelse är det uppenbart att det kan komma något gott ur den om man håller sig ödmjuk – och snabbfotad.

Joachim Törngård, VD SafeCert Group

Easy Workplace

Vill du också ligga i framkant digitalt? Hos oss hittar du smarta IT-tjänster för små och medelstora företag. Som Easy Workplace, en IT-avdelning för småföretagare där det ingår support, mjukvara från Microsoft och valfri laptop, till exempel Mac.

Läs mer
Dustin är en auktoriserad återförsäljare av Apple-produkter

9 december 2021

Taggar