Så minskade Oslo-lagret avbrottstiden med 30–40 procent

Sørensen og Balchen kämpade med föråldrad IT-infrastruktur. Avbrottstiden kostar omkring en kvarts miljon norska kronor i timme, men nu har den minskats med 30–40 procent.

Det norska företaget Sørensen og Balchen säljer biltillbehör och bildelar via sina fler än 200 BilXtra-butiker och -verkstäder.

Kevin Johansen, 35, är avdelningschef för Sørensen og Balchen-lagret på Holmlia i Oslo. Lagret har fler än 60 000 unika produkter – huvudsakligen slitdelar till bilar – och en volym på mer än 56 000 kvadratmeter, så det säger sig självt att de 27 lagermedarbetarna är beroende av bra och stabila IT-lösningar för att optimera arbetsflödet.

– IT är otroligt viktigt för oss. De flesta systemen på lagret är datastyrda och det gör att vi får jobbet gjort mycket snabbare, säger Kevin.

Han beskriver Sørensen og Balchens tidigare IT-infrastruktur som föråldrad och i behov av att bytas ut. Den gamla utrustningen var inköpt vid olika tidpunkter och kunde snabbt orsaka problem. När IT-systemen ligger nere stannar ofta arbetet på lagret av. Vilket kostar mellan 200 000 och 300 000 norska kronor per timme under avbrottstid, och de var beroende av en enda IT-tekniker som måste vara på plats fysiskt för att hitta och åtgärda felet, menar Kevin.

– Tidigare förlitade vi oss på en enda person – som kunde befinna sig var som helst i världen – som måste komma hit. Och om han inte kunde komma måste han skicka någon annan. Vi har haft några kriser när vi har legat nere i tre–fyra timmar, säger Kevin.

Uppgraderade hela IT-systemet

För att undvika att arbetet stannar upp på grund av IT-problem valde ledningen på Sørensen og Balchen att uppgradera. Valet föll på Dustins tjänst Network, mycket tack vare ett bra pris och en pålitlig support, uppger Kevin. Tjänsten baseras på Ciscos Meraki-lösning.

Samtliga BilXtra-butiker och -verkstäder har uppgraderats.

– Dustin har jobbat hårt med att kartlägga Sørensen og Balchen och har analyserat varje butik och bytt utrustningen. Alla våra 250 butiker och verkstäder har nu fått Network. Tidigare var det en enda IT-kille som ansvarade för allt detta, så du kan tänka dig hur glada butikerna var över att få in Dustin. Det är som en ny värld för dem.

Arbetet med att implementera tjänsten Network på Holmlia-lagret är på god väg. Ett välfungerande wifi som täcker lagrets alla gångar och hörn är redan installerat.

– Själva nätverket var det allra viktigaste att få på plats. Vi hade ett hemmasnickrat modem som var kritiskt att få utbytt först av allt.

Han är också otroligt lättad över att Sørensen og Balchen inte längre är beroende av en enda IT-tekniker.

– Med Dustin har jag fått en egen kontakt som jag kan ta upp problem med och som sätter igång med att lösa det med en gång. Dels går det mycket fortare, dels tjänar vi arbetstid och minskar avbrottstiden.

”Lyckas hitta felen mycket snabbare”

Kevin som är utbildad snickare – och egentligen har väldigt lite IT-erfarenhet – har tagit på sig IT-ansvaret under övergångsperioden. Han berättar att den största förändringen sedan Dustin kom in på banan är reaktionstiden när man behöver hjälp – och inte minst kompetensen på den hjälp du får.

– Dustin analyserar problemen grundligt och lyckas hitta felen mycket snabbare. Det kunde ta upp till en vecka med vår tidigare IT-ansvarige, men med Dustin är problemet identifierat och åtgärdat inom en dag. Det är en direkt vinst, säger Kevin.

Kevin är glad att allt är på plats – särskilt datorerna i truckarna på lagret. Varje truck är nämligen utrustad med en dator som lagerarbetarna använder när de plockar varor som sedan ska skickas ut till butikerna. Vid tekniska problem var trucken tidigare tvungen att sökas upp fysiskt av IT-teknikern. Med tjänsten Network på plats kan Dustin se och åtgärda allt via fjärrstyrning.

Även om det återstår en del arbete märker Kevin att allt går smidigare.

– Avbrottstiden har nog minskat med 30–40 procent redan och vi har inte ens installerat allt ännu.

Färre bekymmer och mindre oro

Han ser ljust på framtiden och berättar att han nu har lättare för att slappna av när arbetsdagen är slut. Tidigare var han ofta tvungen att åka tillbaka till jobbet efter arbetsdagens slut – en resa på tio mil tur och retur – för att åtgärda problem. Nu är det slut med det.

– Jag oroar mig mindre än förut i och med att jag lämnar över mer och mer ansvar till Dustin. Som ensamstående pappa är det svårt att åka fram och tillbaka till jobbet vid alla möjliga tidpunkter på dygnet. En gång var jag tvungen att lämna ett föräldramöte på skolan i förtid. Så det är skönt att ha Dustin där när jag inte är på jobbet. Så var det inte förut, säger Kevin.

Foto: Siv Dolmen

Tidigare var det en enda IT-kille som ansvarade för allt detta, så du kan tänka dig hur glada butikerna var över att få in Dustin.

Kevin Johansen, Avdelningschef för Sørensen og Balchen-lagret på Holmlia i Oslo.
Kevin Johansen

Så blev det möjligt

Utmaning

Föråldrad IT-infrastruktur orsakade kostsamma avbrott. När IT-systemen låg nere stannade arbetet på lagret av, vilket kostade mellan 200 000 och 300 000 norska kronor per timme.

Lösning

Tjänsten Network från Dustin, som baseras på Ciscos Meraki, som analyserar, felsöker och åtgärdar eventuella problem via fjärrstyrning.

Resultat

Avbrottstiden har minskat med 30–40 procent och IT-ansvariga slipper åka fram och tillbaka till jobbet för att lösa problem utanför kontorstid.

Läs mer om tjänsten

5 mars 2020

Zacco fick bättre säkerhet med datorer från HP

För ett företag som har som uppgift att skydda andra företags immateriella värden är hög datasäkerhet ett måste. Idag har de fått en säkrare IT-miljö som dem kostar mindre och är lättare att underhålla.

We keep things growing - Actic växte sin affär och sin kundnöjdhet med hjälp av Network

Actic behövde en stabil och flexibel nätverkslösning till sina 182 bad- och gymanläggningar. Med Network fick de utöver det även tillgång till data som kunde bidra till affärsnyttan och var enkelt att hantera på bara fem heltidsanställda.

We keep things flexible - bättre säkerhet och samarbete för XL-BYGG med Modern Workplace

Genom att byta ut sin gamla IT-miljö och satsa på Modern Workplace från Dustin kunde XL-BYGG på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt få enklare administration, högre datasäkerhet och effektivare arbetssätt.

Digital analys leder till bättre beslut på AcadeMedia

Som norra Europas största utbildningsföretag är IT-strategin en framgångsfaktor för AcadeMedia. Petter Hallman, CIO, berättar mer om hur de arbetar med digitala läromedel och varför de använder data för att höja kvaliteten och kundnöjdheten.

Consafe Logistics har kombinerat minskade IT-kostnader med ökade servicenivåer

Consafe Logistics är Europas ledande leverantör av mjukvara för lager- och logistiklösningar. Vi levererar idag on-site support till hela verksamheten inom Consafe Logistics.

Så får Nacka gymnasium kvalitet och kostnadskontroll

Nacka gymnasium sätter högt värde på IT-utrustningens kvalitet och hållbarhet. Samtidigt vill skolan hålla kostnaderna nere. Det är en utmanande ekvation att få ihop.