Rustade för kampanj

Vi ville vara oberoende av tryckerier och kunna anpassa skyltarna i varuhusen efter aktuella kampanjer och erbjudanden.

I början av 2013 hade samtliga Rustavaruhus en temporär printlösning med en utgående modell på skrivare. Maxkapaciteten var A2-utskrifter. Rusta behövde utöka med en maskinpark och rullbredd som gjorde det möjligt att skriva ut större format.

– Vi ville vara oberoende av tryckerier och kunna anpassa skyltarna i varuhusen efter aktuella kampanjer och erbjudanden. Vi ville även spara pengar på ­skrivare och bläck samt effektivisera våra personalkostnader, berättar Richard Götbring, chef för Rustas konceptavdelning.

Koncept- och marknadsavdelningen kom tidigt in i dialogen och jobbade tillsammans med Rustas it-avdelning, Dustins rådgivare samt en Europaspecialist inom printlösningar på HP. Som konceptchef är Richard Götbring högsta beslutsfattare kring kommunikationen i varuhusen och har ett nära samarbete med marknadsavdelningen.

Tillsammans koordinerar de samtliga kampanjer centralt, men varje varuhus har behov av att kunna skriva ut lokal pris- och utbudskommunikation. Lösningen blev att Dustin levererade två nya skyltskrivare från HP till varje Rustavaruhus, en mindre och en storformatsskrivare som kan skriva ut professionella skyltar i upp till A0-format.

– I dag erbjuder vi tydlig och vägledande kommunikation i storformat som gör det lätt för våra kunder att fatta köpbeslut. Det kan exempelvis handla om en förteckning över pooltillbehör eller vad som ingår i ett paketpris, säger Richard Götbring.

För ett kampanjintensivt företag som Rusta är möjligheten att snabbt skapa nytt marknads­föringsmaterial till varuhusen viktigt för försäljningen. Rusta lanserar nya kampanjer veckovis, vilket återspeglas i varuhusen.

– Med den nya printlösningen kan personalen skylta om varu­huset direkt. De större formaten gör det enkelt att hitta och handla, vilket är viktigt i vår verksamhet.

3 tips när du ser över print

  1. Se till att engagera din it-avdelning. Du behöver deras kunskap.
  2. Var kunnig om din verksamhet.
  3. Tro inte på säljarnas glädjekalkyler.

 

Utmaning

  • Rusta behövde en ekonomisk och framtidssäker lösning där varje butik själva kunde producera pris- och informations­material, inspirations­bilder och köp­guider. 

Lösning

  • Dustin har levererat två skyltskrivare för skyltar i olika format till varje Rusta­varuhus. En mindre A4-bläckmaskin, HP T1500ps samt en storformatsskrivare, HP 576dw. Den mindre skrivaren hanterar i dag A4- och A5-skyltar och storformatsskrivaren har två rullar; en A0-rulle för A0 och A1 samt en A2-rulle för A2- och A3-utskrifter. Dustin står även för service och underhåll.

Effekt

  • Besparingar på runt 20 procent på skrivare, bläck och hantering. Minskade kostnader per utskrift och fyra gånger högre utskriftshastighet gör att Rusta slipper anlita ett tryckeri och kan skapa nya kampanjer snabbare direkt på plats. Rusta går från 48 till 9 bläck­patroner per varuhus och år. Skyltarna har storlek upp till A0-utskrifter i stället för A2 eller A4, vilket gör det lättare för kunderna att hitta varor och handla.

 

 

 

2 juni 2016

Guide: Välj rätt skrivare

Du vet att du behöver en skrivare – men vilken? Med den här guiden vill vi hjälpa dig att hitta rätt skrivare för dig eller din organisation.

9 april 2019

Vikten av att stötta användare att bli mer hållbara

När man talar om skrivare och hållbara lösningar är det lätt hänt att fokus hamnar på själva skrivaren. För Xerox handlar det minst lika mycket om att utbilda och stötta användaren att bli mer hållbar.

26 mars 2019

En filosofi genomsyrad av respekt för vår planet

Kyocera grundades 1959. I sann japansk anda har företaget en uttalad filosofi, ”respect the divine and love people”. Men filosofin är inte bara ett dammigt motto, utan är något man hela tiden eftersträvar att leva upp till.

26 mars 2019

Från skrivare till digital dokumenthantering

När utskrifterna minskar gäller det för ett företag som säljer skrivare att vara lyhörda för sina kunders behov. För Canon innebär det att erbjuda kompletta system för digital dokumenthantering, snarare än att sälja enskilda skrivare.

26 mars 2019

Skriv ut med mindre miljöpåverkan

Att köpa refill i stället för nytillverkad tonerkassett eller bläckpatron till skrivaren kan verka billigt och bra för miljön. Men på lång sikt är det tvärtom.

19 september 2017

Enkelt och effektivt

Centric ville förenkla IT-inköp och printtjänster och valde Dustin som samarbetspartner. De beräknar att de årligen har sparat mellan 100 och 200 timmar på den nya lösningen.

30 maj 2016