Nya affärsmodeller innebär nya möjligheter

Tjänstefieringen ökar i en rasande takt och om man inte hänger med i utvecklingen kan det vara svårt att fortsätta vara relevant. Men det innebär även mängder av nya affärsmöjligheter.

Den pågående digitaliseringen handlar numera om långt mycket mer än teknisk utveckling. Förändringarna märks i alla delar av samhället. Beprövade affärsmodeller ställs på ända när nytänkande aktörer dyker upp på spelplanen.

En av de vanligaste orsakerna är övergången till att handla med tjänster istället för produkter. Detta kallas ofta tjänstefiering, eller ”Everything-as-a-Service” – allt kan vara en tjänst.

Inom IT var ”Software-as-a-Service” – SaaS, mjukvara som tjänst – ett tidigt exempel. Men idag så kan du både köpa och sälja i princip allting som tjänst. Denna närmast lavinartade trend påverkar idag nästan hela vår vardag, och det gäller både för företag och privatpersoner. Det positiva är att om man kan hänga med i svängarna så öppnar detta upp massor av möjligheter.

Att sälja på tjänst

Att gå över från produkt- till tjänsteerbjudanden innebär både möjligheter och utmaningar. När kunderna kan slippa tunga investeringar och istället teckna någon form av abonnemang eller annat tjänsteavtal, blir naturligtvis tröskeln till ett köp lägre. Det betyder dock att man kan behöva ändra hela sin affärsmodell, samt att det blir allt viktigare att bygga långvariga kundrelationer. Om du slarvar och kunden slutar lita på dig är det enkelt som kund att gå vidare, vilket betyder att du tappar din beräknade intäkt. För vissa företag är det en utmaning, för andra en fördel.

– Den övergripande förändringen är att användandet sätts i fokus, istället för ägandet, säger Jörgen Ramnelöv, trendanalytiker och Head of Trends på Buzzter.

Ur ett konsumentperspektiv bygger det på en underliggande attitydförändring, menar han.

– Tidigare har ägande haft en tydlig koppling till status. Nu visar en rad undersökningar att det här luckras upp, inte minst bland yngre.

Det kan då lätt kopplas till andra tendenser i samhället, som ett ökat intresse för delningsekonomi som ett alternativ till ägande. Något som förstås ger en direkt inverkan på hållbarhet – färre produkter innebär minskad miljöpåverkan när resursutnyttjande, energianvändning vid produktionen och utsläpp under transporterna begränsas.

Allt detta innebär massor av möjligheter i framtiden, men också lika många utmaningar. För att man ska förbli relevant i framtiden kräver det verkligen att man hänger med allt eftersom utvecklingen går framåt.

Att handla på tjänst

Att som företag handla på tjänst är inget nytt. Det har kunnat skönjas de senaste decennierna, när företag har fokuserat allt mer på sin kärnverksamhet och lagt över andra delar till externa aktörer. Men den stora skjutsen i utvecklingen kommer nu när internetanvändningen har nått nya nivåer, uppkopplingarna har blivit allt snabbare och det har utvecklats avancerade IT-lösningar, med virtuella servrar och molnlösningar.

– För kunden går det lätt att se fördelarna med till exempel software-as-a-service. Till att börja med blir det en bekymmersfri IT, vilket frigör resurser som kan läggas på kärnverksamheten, säger Carl-Henrik Göth, Sales Manager på Dustin.

Dessutom innebär förskjutningen från produkt till tjänst att den ekonomiska bilden blir en helt annan: man går från tunga engångsinvesteringar till att betala för användningen. Detta innebär även att det blir enklare att skala upp, eller ned, vid behov för att aldrig behöva betala för mer än vad man behöver för tillfället. Något som verkligen underlättar för exempelvis expanderande småföretag och startups där det kan vara svårt att förutspå sina framtida behov.

Ett exempel är att köpa in företagets mobiler som tjänst. På så vis slipper man stora engångskostnader och uppgraderingskostnader vid nya telefonsläpp. Genom att låta en extern expert ta hand om supporten och utbyte av mobiler frigör man även rejält med tid för viktigare saker.

– Det ger en betydligt bättre kostnadskontroll, samtidigt som det blir en helt annan flexibilitet. Det går snabbt att skala upp eller ner tjänsterna, så att man inte behöver riskera att stå med överflödiga resurser.

En extra bonus är att även att man alltid får tillgång till de senaste modellerna och utbyte om något skulle ske med en telefon.

Detta är bara ett av många exempel där ägandet blivit förflyttat till baksätet när innovativa lösningar skiftat från traditionella produktköp till tjänst. Bland annat är det numera ovanligt att man köper sina skrivare till kontoret, istället hyr man in skrivare som tjänst och betalar för varje genomförd utskrift.

Ett sista bra exempel är Amsterdams flygplats Schiphol, där man istället för att köpa lampor och armaturer anlitar Philips för att leverera ljus som tjänst.

Fördelar med att exempelvis köpa företagets mobiler som tjänst

  • Bekymmersfritt
    Som verksamhetsansvarig kan du ägna dig åt din kärnverksamhet istället för att bekymra dig. Experter tar hand om all support som behövs.
  • Alltid uppkopplad
    Tack vare expressutbyte så står du eller dina anställda aldrig utan mobil.
  • Fast kostnad
    Lätt att överblicka utgifterna eftersom kostnaden är fast per användare och månad.
  • Flexibilitet
    När behoven ökar eller minskar går det lätt att skala.

Källa: Tjänsterevolutionen - en global möjlighet för Sverige och svenska företag, Business Sweden

26 april 2019

Bättre att betala per månad

En smidig mobil lösning, förbättrad ekonomi och ett steg mot ökad miljöhänsyn är några av vinsterna när Manpower Group Solutions valde att betala sina telefoner per månad.

10 december 2018

Full kontroll över företagets iOS-enheter

Trådlös övervakning, låsbar MDM-registrering och grundläggande installationer på plats innan mobilen packats ur förpackningen. Det är några av fördelarna med Apples Device Enrollment Program (DEP).

10 december 2018

Smart på riktigt

iPhone as a Service är ett enkelt, miljövänligt och kostnadseffektivt sätt att hantera företagets mobiltelefoner. Till en fast månadskostnad ingår en iPhone med full support och service från Apple.

10 december 2018

GUIDE: Välj rätt bärbar dator

Med hundratals bärbara datorer i sortimentet kan det vara svårt att veta vad man ska börja. Därför har vi satt ihop en enkel guide för att hjälpa dig att välja rätt enhet utifrån just dina behov.

26 oktober 2018

5G - Så funkar nästa generations mobilteknik

Nästa generations mobilnät är snabbare och smartare än 4G. Men det största lyftet med 5G handlar inte om det mobila kontoret eller Netflix på bussen – utan om möjligheterna för industriella applikationer.

16 augusti 2018

Med rätt app i bagaget

Att vara på affärsresa är ingen semester. Men det kan vara både smidigt och trevligt. Den som har rätt appar i luren ligger alltid steget före.

23 juli 2018