Internet är trasigt: ”Vrede och hat får störst spridning”

Hur påverkar sociala medier egentligen demokratin? Det undersöker författarna Martin Gelin och Karin Pettersson i nya boken Internet är trasigt – Silicon Valley och demokratins kris.

– Jag hade rapporterat från Silicon Valley för DN i fem år, men jag kände att det fanns ett stort behov av en samhällsinriktad journalistik från området. Den övriga rapporteringen dominerades tidigare av konsumentfokus och produktlanseringar, säger Martin Gelin, som till vardags är USA-korrespondent för Dagens Nyheter.

Idén till att skriva en bok om sociala medier och demokrati uppstod när hans medförfattare Karin Pettersson, tidigare politisk chefredaktör för Aftonbladet, under en period studerade högerpopulism vid Harvard University. Boken tar avstamp i det faktum att väldigt många människor idag får större delen av sina nyheter via sociala medier, och driver tesen att en del av framgången för högerpopulistiska rörelser världen över kan härledas till denna förändring.

”Otrolig passivitet”

För att förklara hur det gått till och hur sociala medier påverkar vår uppfattning av världen har författarna intervjuat akademiker, aktivister och teknikexperter från olika delar av världen.

– Det vi ser är att det inte finns någon publicistisk roll hos sociala medier idag. Innehåll som väcker mest engagemang och starka känslor, som hat och vrede, premieras. Det får störst spridning och lyfts upp i sökresultat. Det är en lönsam affärsmodell att göra folk beroende av att kontinuerligt kolla sina sociala medier-plattformar. Därför finns det också en otrolig passivitet vad gäller att ta tag i problemen som uppstår, säger Martin Gelin.

I medierna skapas samtidigt en bild av att högerpopulistiska krafter är bättre än andra på att använda sociala medier.

– I själva verket är relationen omvänd. Sociala medier är oerhört bra på högerextremism, eftersom budskap som bygger på vrede och hat får störst spridning, säger han.

Väcker blandade reaktioner

Boken har väckt olika reaktioner hos kritiker. ”Tveklöst den viktigaste bok som har skrivits”, är ett omdöme. Medan en annan recensent lite syrligt kallat den ”Ett frieri till varje person som fått en dålig känsla kring internet”.

– Vårt mål var att få igång ett nytt mer inkluderande samtal om dessa viktiga frågor. Vi tycker att för mycket av teknikdebatten i både USA och Sverige har förts mellan män som kommer från teknikvärlden och jobbar på teknikföretag. De är personligen investerade i att samtalet fortsätter handla om hur fantastiskt internet är, säger han.

Martin Gelin hoppas att han och Karin Pettersson sått nya tankefrön hos sina läsare:

– Dels hoppas jag att folk som läser kan se att det här är ett globalt fenomen. Det är inte den politiska utvecklingen i Europa och USA som är den värsta konsekvensen av den här kollapsen av en välfungerande nyhetsinfrastruktur, utan det här får ännu värre följder i framförallt asiatiska länder. Flyktingvågen i Burma är det blodigaste exemplet.

Därför sprids vrede

Förstärker spänningar

I Burma fick miljontals människor tillgång till internet närmast över en natt när Facebook lanserade sin mobilapp i landet. En konsekvens var att Facebook blev många människors enda nyhetskälla och Facebook-appen deras enda sätt att gå online. Och istället för att föra människor närmare varandra och göra dem mer informerade ledde förändringen till att spänningar, hat och missförstånd mellan folkgrupper förstärktes. Stora mängder våldsamt, falskt och islamofobiskt innehåll började spridas via Facebook och bidrog till ett fruktansvärt folkmord och miljontals människor på flykt, berättar Martin Gelin.

Facebook reagerade i fallet Burma, trots tydliga varningar från bland annat FN, långsamt och tafatt. Och Martin Gelin vill poängtera att vi inte kan vänta oss att förändringar ska komma inifrån teknikbolagen själva.

– Du kan helt enkelt inte lita på Mark Zuckerberg när han säger att han ska skärpa sig. De här företagen kommer inte förändras inifrån. De kommer alltid vara reaktiva och göra det minsta möjliga för att rädda sin aktiekurs, säger Martin Gelin.

Krävs nya affärsmodeller

Så vad kan vi göra som privatpersoner för att vända den här utvecklingen?

– Så länge sociala medier bygger på engagemang och uppmärksamhet kommer det gynna hat och vrede. Därför behöver vi titta på andra affärsmodeller. Stöd journalistiska projekt som försöker erbjuda god journalistik via andra modeller, som till exempel prenumerationer. Men det största ansvaret har så klart politikerna och därmed väljare. Pressa politiker att göra något, eftersom företag inte kommer göra något självmant, säger han.

Läs också:
Styr datorn med tankekraft – och andra trender inom gränssnitt
Så blir staden smartare

24 april 2019

Framtiden kräver företagskulturer där kreativiteten flödar

I en framtid där ingen vet vad som gäller imorgon behöver företag bli mer innovativa. Det gäller att skapa företagskulturer där tillit värderas högt, kreativitet uppmuntras och medarbetare på alla nivåer känner sig delaktiga.

2 juli 2019

Redo för sommaren?

Det är nästan svårt att ta in men snart är semestern här. Innan du vet ordet av har midsommarstången klätts, små grodorna dansats och jordgubbssäsongen rivstartat. Dustins egna varumärken ser till att du är redo för sommarens alla äventyr.

26 juni 2019

Återanvända istället för att återvinna, dessa är fördelarna

Vi pratar med återtagsexperterna Inrego för att ta reda på varför man bör arbeta med återtag istället för återvinning. Man har nämligen mycket att vinna på detta.

28 maj 2019

Digital innovation inom retail: ICA:s perspektiv

Marvin Liljegren, Head of Culture på ICA, var en av talarna på vårt event Digital innovation inom retail och hjälpte till att besvara eventets huvudfråga: hur skapar man relevanta kundupplevelser i butik genom digital innovation?

7 maj 2019

7 heta prylar som visades på Dustin Expo 2019

Produktnyheterna var många på årets mässa. Här har vi samlat några av dem som fick mest uppmärksamhet.

1 april 2019

Dustin Expo 2019: Insikter från scenprogrammet

Nya produkter är bara en av anledningarna till att 10 000-tals besökare vallfärdar till Dustin Expo varje år. Någonting som lockar minst lika mycket är möjligheten att träffa branschens samlade expertis och lyssna på intressanta seminarier.

1 april 2019