Han vill få oss att ställa bilen för gott

Sampo Hietanen har ägnat större delen av sin karriär åt att ta fram tjänster som gör det lättare för människor att ta sig fram. Nu har hans app Whim fått finländare att ifrågasätta om de behöver en egen bil över huvud taget.

För att ta sig fram snabbt och smidigt i dag behövs en helt ny typ av tjänst. Få har följt den idén lika mycket som Sampo Hietanen. Hans syn på hur vi ska förflytta oss mellan platser anses ha satt i gång ett helt eget paradigmskifte i transportvärlden, något som gett honom titeln ”The Father of Mobility as a Service”.

Men först måste vi backa bandet till början av 2000-talet då Sampo Hietanen satt med i ledningsgruppen på det statligt ägda vägbolaget Destia. Hietanen, liksom ledningsgruppen, vurmade för investeringar i trafikinformation. Omkring millennieskiftet förde ­Hietanen och Destia dialog med dåvarande Sonera hur man skulle kunna få in väder- och trafikinformation direkt i mobiltelefonen.

– Resultatet av arbetet blev världens första trafik­informationstjänst, berättar Hietanen.

Tekniken från den tjänsten används fortfarande i navigatorer i bilar i de nordiska länderna.

Transport som mobilabonnemang

Redan under åren på Destia fick Hietanen en idé om ett nytt sorts koncept som skulle göra det möjligt för människor att enkelt förflytta sig från dörr till dörr utan egen bil. Hietanen hade noterat att den yngre generationen var mindre benägen att binda upp sig till en bil och slogs av tanken att vi i framtiden ser på transport på samma sätt som mobilabonnemang. Konceptet fick namnet Mobility as a Service (MaaS, Mobilitet som tjänst).

– Konceptet Mobilitet som tjänst förknippas med rörelsefrihet. Människor kan lita på att en viss aktör ser till att de kommer fram till önskad destination vid en viss tidpunkt med olika färdmedel.

MaaS-konceptet fick luft under vingarna 2011 när finska kommunikationsministeriet beslutade sig för att främja digitalisering av mobilitet i landet.

– Jag satte upp som mål att människor skulle känna till konceptet fram till år 2015. Efter fyra år hade MaaS blivit omskrivet i stora tidningar världen över.

För att ta sig fram snabbt och smidigt i dag behövs en helt ny typ av tjänst.

Internationell uppmärksamhet

Eftersom konceptet verkade röna intresse globalt beslutade sig Hietanen och hans kolleger för att planera världens första mobilitetsapp. Alla som han trodde kunde vara intresserade fick en inbjudan att vara med.

– Det kom 250 personer till mötet, vilket fick mig att känna mig ganska ödmjuk. Ibland går det bra, säger Hietanen fundersamt.

I första fasen av projektet fick de stöd av bland annat Ericsson, Siemens, Delta och HRK, som ansvarade för Helsingfors-regionens kollektivtrafik.

Inspirationen till mobilitetsappen kom från telebranschen och olika webbtjänster.

– Netflix och Spotify var bra exempel på förhållandet mellan prissättning och paketering, och genom att undersöka appar lärde vi oss vilka typer av lösningar som fungerade.

Det krävdes 30 till 40 planeringsomgångar för att utveckla mobilitetsappen, där stort fokus låg på att förenkla och göra appen användarvänlig. I appen ingick reseplanering, stadstrafik, bilhyra, stadscyklar och taxi.

Olika versioner av Whim

Whim-appen lanserades i november förra året i Helsingfors. För dem som bor i huvudstadsregionen finns det för närvarande tre olika versioner. I gratis­versionen Whim to Go kan användaren betala en resa åt gången, medan betalversionen Whim Urban erbjuder ett obegränsat antal engångsbiljetter till kollektivtrafiken. I den tredje versionen Whim Unlimited ingår bland annat obegränsade bilhyror, taxiresor inom en radie av fem kilometer och engångsbiljetter under en månad.

Målet med mobilitetsappen är att utmana bilägandet. Hietanen säger att han förstår att det är en lång väg kvar till det målet och att man först måste nå utanför städerna.

– Människor måste kunna lita på att Whim alltid gör att de kan åka till sommarstugan när de vill.

Hietanen betonar dock att han inte har något behov av att predika mot bilism.

– Om man tycker att det bästa är att äga en bil bör man absolut köpa en bra bil. Det man kan fundera över är om det är roligt att variera sig med olika hyrbilar i stället för att bara köra en och samma.

Hietanen tror att när mobilitetsapparna blir vanligare kommer även städerna att gynnas av dem.

– Utsläppen och köerna i städerna minskar när människor övergår från privatbilism till mobilitetsappar, förutspår han.

Finns i flera städer

MaaS Globals app har rönt stort intresse globalt och företaget har fått stora investeringar från bland annat Toyota.

– Jag tror att vår styrka är att vi inte har haft någon dold agenda, utan genuint har velat underlätta människors vardag.

För närvarande är Whim även verksamma i Birmingham, Amsterdam och Antwerpen. När det gäller taxi så fungerar appen i London och New York.

– I Finland har redan över en miljon resor gjorts via Whim. Vi är överraskade över hur redo man har varit för det här.

Även åldersspannet bland användarna har kommit som en överraskning.

– Vi antog att appen skulle användas av 25–35-åringar som bor i de centrala delarna av staden, men i verkligheten har Whim en mycket större användarbas. Exempelvis berättade en 50-årig man att han gav upp bilen och övergick till att använda Whim.

Tre tips till att bygga framtidens städer

1. Gångmiljön

Det måste gå att promenera i staden. Se till att människor enkelt kan ta sig exempelvis från hemmet till tågstationen. Uppmärksamma gångmiljön: undersökningar visar att om den är vacker så vill människor gå längre sträckor mellan kommunikationer.

2. Öppna upp

Se till att staden fungerar som en plattform för smarta innovationer. Det är viktigt att staden är digitalt öppen, så att exempelvis alla appar fungerar utan problem.

3. Kratta för AI

Börja planera direkt för att använda artificiell intelligens i staden.

Det här är Sampo Hietanen

Ålder: 43.
Familj: Fru och fyra barn.
Bor: i Helsingfors.
Favoritapp: Pokémon Go
Favoritwebbplats: Jag undviker att surfa på nätet på min fritid. Måste jag välja säger jag hs.fi eller Fantasy.premier-league.com

Artikeln är även en del i vår tidning Solutions. Klicka här för att läsa tidningen i sin helhet.

Läs mer: Så blir staden smartare

8 januari 2019

Återanvända istället för att återvinna, dessa är fördelarna

Vi pratar med återtagsexperterna Inrego för att ta reda på varför man bör arbeta med återtag istället för återvinning. Man har nämligen mycket att vinna på detta.

28 maj 2019

Digital innovation inom retail: ICA:s perspektiv

Marvin Liljegren, Head of Culture på ICA, var en av talarna på vårt event Digital innovation inom retail och hjälpte till att besvara eventets huvudfråga: hur skapar man relevanta kundupplevelser i butik genom digital innovation?

7 maj 2019

Så får du alla att jobba mot samma mål

Framgångsrikt företagande kräver engagerade medarbetare. Hur lyckas man med det? Här är fem sätt att öka engagemanget på arbetsplatsen.

7 maj 2019

Internet är trasigt: ”Vrede och hat får störst spridning”

Hur påverkar sociala medier egentligen demokratin? Det undersöker författarna Martin Gelin och Karin Pettersson i nya boken Internet är trasigt – Silicon Valley och demokratins kris.

24 april 2019

7 heta prylar som visades på Dustin Expo 2019

Produktnyheterna var många på årets mässa. Här har vi samlat några av dem som fick mest uppmärksamhet.

1 april 2019

Dustin Expo 2019: Insikter från scenprogrammet

Nya produkter är bara en av anledningarna till att 10 000-tals besökare vallfärdar till Dustin Expo varje år. Någonting som lockar minst lika mycket är möjligheten att träffa branschens samlade expertis och lyssna på intressanta seminarier.

1 april 2019