FURUNO tar sjöfartsnavigering till en högre nivå

Det har varit värdefullt att kunna skala upp och skala ner vad vi får från Dustin.

FURUNO i Danmark är världsledande på utbildningar inom elektronisk sjökortsträning. Sedan två år tillbaka är det Dustin som står för den heltäckande IT-driftslösningen.

Med över 3 000 anställda runt hela världen är FURUNO en av de största spelarna på marknaden för marinelektronik. Huvudkontoret finns i Japan och sedan 1987 är FURUNO etablerat i Danmark. Företaget utvecklar, säljer och ger service åt navigations- och kommunikationsutrustning samt fisksökning – inklusive elektroniska sjökortssystem.

Från klassrum till onlinekurs

Just elektroniska sjökortssystem (Electronic Chart Display and Information Systems – ECDIS) ställer höga krav på dem som ska använda dem. När IMO (International Maritime Organization) gick ut med att samtliga frakt- och passagerarfartyg måste vara utrustade med elektroniska sjökort senast år 2018, såg FURUNO en möjlighet att stärka sitt kursutbud. FURUNO började arbetet med att expandera klassundervisningen till undervisning i molnet, så att rederier världen över skulle kunna kompetensutveckla sina anställda lokalt. Detta var sex år sedan.

– Vi ville skapa en träningsplattform där en användare kunde koppla upp sig mot en server i molnet, så att vi lätt kunde erbjuda uppdaterad mjukvara utan att behöva skicka ut nya versioner till användaren. Vi saknade den kunskap som krävdes, och sträckte då ut en hand till Dustin, säger Kaspar De Linde, senior instructor på FURUNO Maritime Training.

Tillförlitlig molnbaserad IT-lösning

FURUNO fick hjälp med all IT-infrastruktur och hårdvara av Dustin, medan ett indiskt bolag skötte utvecklingen av mjukvaran.

För sex år sedan inleddes samarbetet med Dustin. FURUNO får hjälp med att bygga upp och driva sin IT-infrastruktur, hosting och hårdvara. Det innebär att underhållning av IT-infrastrukturen och hosting sköts av Dustin. Jens W. Rulle, som är avdelningschef på FURUNO Maritime Training, är väldigt nöjd med partnerskapet med Dustin.

Läs mer om Dustins erbjudande av IT-tjänster och lösningar.

– Upptiden på vårt system har från start varit nästan hundra procent. Vår datatunga mjukvara har ibland körts på 75 ställen runt om i världen samtidigt, och det kräver en pålitlig molnbaserad IT-lösning, säger Jens W. Rulle.

Kaspar De Linde håller med, och tillägger:

– Över tid har Dustin varit väldigt flexibla, vi får alltid den hjälp vi behöver, även utanför kontorstid eller under helger.

– Det har varit värdefullt att kunna skala upp och skala ner vad vi får från Dustin. Vi började med några få användare, men allteftersom efterfrågan har ökat har vi också kunnat få det vi behöver, säger Kaspar De Linde.

Först i klassen

Effekterna av att ha varit tidigt ute medan konkurrenterna stod och stampade är tydliga, enligt Jens W. Rulle.

– Dustin har gjort det möjligt för oss att sprida vår träning till över 300 träningsstationer över hela världen. Vi har kunnat ta träningen kring sjöfart och elektroniska sjökortssystem till en mycket högre nivå jämfört med våra konkurrenter. Nu tittar vi på hur vi ska fortsätta vara världsledande, förhoppningsvis med Dustin vid vår sida, säger Jens W. Rulle.

Så blev det möjligt

UTMANING

Skapa en högpresterande operativ IT-plattform som effektivt och säkert kunde distribuera FURUNOs datordrivna träningsprogram över hela världen.

LÖSNING

Dustin har utvecklat och levererat en heltäckande 360 graders IT-lösning bestående av en specialutvecklad molnbaserad IT-miljö. Hosting, hårdvara och support från Dustin.

EFFEKT

FURUNO är den enda utvecklaren av elektronisk sjökortssystems-träning som kan erbjuda bolag lokal online-träning med hotline-support. Bolagen slipper skicka sina navigatörer på dyra och tidskrävande resor till FURUNOs danska eller internationella träningscentra.

FURUNO

FURUNO grundades 1949 för att marknadsföra världens första ekolod. Tillverkningen sker i dag i fyra fabriker i Japan samt två fabriker i Kina. FURUNOs huvudkontor finns i den japanska staden Nishinomiya. Företaget har 3 000 anställda världen över, varav cirka 65 i Danmark.

Läs också: Att lyssna är nyckeln till att lyckas Jens W Rulle Avdelningschef Furono

Jens W. Rulle, avdelningschef FURONO Maritime Training.

19 juni 2018

Denna artikel taggas

GUIDE: Molntjänster – så funkar de

Att använda molntjänster är inget nytt, utan något som på sätt och vis kan sägas ha funnits med sedan internet slog igenom. Men det är på senare år blivit en lösning som både privatpersoner och företag har stor nytta av.

21 februari 2019

Digitaliseringsstrategi: 5 tips för att lyckas

Digitalisering, eller digital transformation, är en hög prioritet för svenska IT-chefer. Vi har därför valt att göra detta till en central punkt på Dustin Expo som äger rum i Stockholm den 21 – 22 mars.

28 januari 2019

Så mycket kostar ett dataintrång

30 miljoner kronor. Så mycket kostar det genomsnittliga dataintrånget enligt den senaste studien från Ponemon Institute. Risken att drabbas är större än någonsin men med rätt skydd kan du minimera den avsevärt.

27 januari 2019

Outsourcing av IT-drift: 5 steg för att lyckas

När du ska outsourca IT-drift finns ingen plats för misstag - men mycket kan gå fel. Det gäller att planera långsiktigt, fokusera på rätt saker och inte missa viktiga detaljer.

17 januari 2019

Fem tips för att lyckas med molnet

Köpa molntjänster låter superenkelt, men vägen dit är inte alltid smärtfri. Tipsen för att lyckas: noggrann nulägesanalys, en projektplan för hur du når dina mål och en optimerad molnmiljö.

4 januari 2019

Att lyssna är nyckeln till att lyckas med kundens IT-lösning

Nyckeln till att lyckas med en IT-lösning är att anpassa den efter kundens behov. För detta krävs lyhördhet, menar Jesper Folkmann, teknisk lead på Dustin Managed Hosting Services i Danmark.

3 januari 2019