Framtiden kräver företagskulturer där kreativiteten flödar

I en framtid där ingen vet vad som gäller imorgon behöver företag bli mer innovativa. Det gäller att skapa företagskulturer där tillit värderas högt, kreativitet uppmuntras och medarbetare på alla nivåer känner sig delaktiga. Inte minst är det viktigt att bestämma sig för vilket företag man vill vara och sedan låta det leda vägen genom besluten.

Det finns så mycket man kan göra för att hjälpa kreativiteten och modet på traven. Som att lägga två timmar varje fredag på att brainstorma.

Jag pratade med mina barn om telefoner häromdagen. Att när jag var liten så satt en telefon på väggen som man svarade i när det ringde – utan att veta vem det var. De tyckte att det var helt galet. Alexandra Fürst tar en klunk av sitt kaffe. Det är kallt utanför det anrika Tössebageriet i Stockholm, runt tio minus, och hon värmer sina händer kring det varma glaset. Kaféet har alltid sett mer eller mindre likadant ut och mazariner, biskvier och hallongrottor har sin självklara plats på hyllorna. Det är ett slags motvikt till det vi ska tala om; den snabba utvecklingen av vår samtid.

Alexandra Fürst har ägnat en stor del av sin karriär åt att förstå vad teknikutvecklingen består av och innebär för oss människor – och hur man hittar affären i allt det nya. Hon är en riktig veteran i sammanhanget, IT-spåret hoppade hon på precis när dotcom-eran drog i gång i mitten av 90-talet.

– Jag hade precis avslutat mina studier till civilingenjör och att nischa in sig mot IT då, när branschen verkligen bubblade, kändes jättespännande, säger hon.

Alexandra Fürst har sedan dess jobbat i flera olika roller och branscher, både på leverantörssidan och som köpare av IT-tjänster. Hennes senaste uppdrag var som IT- och affärsutvecklingschef på finansbolaget Wasa Kredit.

– För att jag ska trivas på jobbet är det viktigt att det finns en vilja till utveckling och förbättring. Jag är rastlös, envis och extremt målinriktad – och så måste det vara svårt, annars blir jag lätt uttråkad. De utmaningar som IT-branschen bjuder på just nu passar mig med andra ord perfekt!

Får saker att hända

Att hon är en person som får saker att hända och inte ger sig förrän det är klart är något hennes före detta kollegor på Wasa Kredit kan vittna om. På de dryga tre år hon var där utvecklade Alexandra Fürst stora delar av e-sidan hos finansbolaget. I hennes regi skapades en app, e-signering och en e-handelslösning.

– Appen kom faktiskt till under ett hackathon där våra medarbetare träffades för att ösa ur sig idéer. Att göra något sådant kan vara helt fantastiskt! När jag stod där och lyssnade på mina kollegors idéer fylldes jag av känslan att allt är möjligt, säger hon och ser alldeles lycklig ut.

Att våga lägga tid och pengar på att bryta mönster och göra något annat än det vardagliga, är en av Alexandra Fürsts hjärtefrågor.

– Jag tror att det på många företag saknas både tid och ork för att visionera. Är man stressad och har stora krav på sig ryker ofta den kreativa biten först. Det pratas mycket om att man måste vara innovativ i dag för att klara sig i konkurrensen. Innovation är att våga tänka utanför ramarna och byta till kundens perspektiv – hela tiden, säger hon.

I grund och botten, tror Alexandra Fürst, handlar det om att skapa en företagskultur där tillit värderas högt. Där kreativitet uppmuntras och där medarbetare på alla nivåer, från trainee till vd, känner att de kan pitcha in sina idéer.

– Det finns så mycket man kan göra för att hjälpa kreativiteten och modet på traven. Som att lägga två timmar varje fredag på att brainstorma, säger hon och fortsätter:

– Men man måste också våga testa sina idéer. Gör det i liten skala så behöver det inte innebära några risker.

Svårt att navigera

Nya idéer i all ära – allra först krävs en tanke om åt vilket håll företaget bör gå. Vilken teknisk inriktning och vilken affärsmodell kommer att fungera bäst? Något som inte alltid är helt lätt att veta i en värld där tekniken ständigt skapar nya möjligheter och gamla affärsmodeller vänds upp och ned. Alexandra Fürst håller med, det är svårt att navigera i dag.

– Det går så fort nu, ingen vet vad som kommer att gälla i morgon. Därför måste man bestämma sig för vilket bolag man vill vara och sedan låta det leda vägen genom besluten. Sätt en ambitionsnivå och håll den, säger hon och berättar att hon tror mycket på att arbeta efter ledstjärnor och visioner.

Snart kommer ingen att vilja handla av ett företag som inte agerar schyst och ansvarsfullt.

– Det går inte längre att göra en femårsplan och bara köra på, och det kan vara frustrerande. Men är man som medarbetare säker på vad företaget vill vara och står för blir det lättare att möta förändringarna.

Att gå till botten med vilket företag man vill vara är också viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Snart kommer ingen att vilja handla av ett företag som inte agerar schyst och ansvarsfullt. Detsamma gäller när det handlar om att locka till sig talanger – ingen vill jobba på ett företag som står för värderingar och handlingar som man inte själv står för, säger hon.

Tillbaka till telefonen på väggen i Alexandra Fürsts barndomshem. Kanske kommer just den produkten inte att bli någon storsäljare igen, men det finns något i hennes anekdot att ta fasta på. Som går hand i hand med den tekniska utvecklingen.

– Jag tror verkligen på att det fysiska och det analoga kommer att komma mer och mer, som ett komplement till det digitala. Yoga, digital detox … Hela det segmentet kommer bara att växa, och det kommer att behövas. Tekniken har ju gett oss enorma fördelar, men det är som med allt annat. Det måste finnas en balans.

Tre trender inom IT som kommer att växa under 2019

Nyfikna företagskulturer

Fler och fler företag kommer att inse vikten av att ha en anda av nyfikenhet i sin kultur; där det finns tillit, lust och utrymme att ta vara på alla nya möjligheter som ständigt dyker upp.

Säkerhet och integritet

Människor vill känna sig trygga och ingen vill jobba med ett företag som inte tar hand om ens data på ett bra sätt.

AI

Här finns det en så enorm potential och trots att tekniken funnits ett tag är vi bara i början av utvecklingen.

Namn: Alexandra Fürst.
Ålder: 45 år.
Familj: Man och tre barn (4, 11 och 13 år).
Gör: Ny EVP IT & Digitalisation (CIO) på Dustin Group.
Mitt bästa hållbarhetstips: Fundera på hur just du kan hålla länge – kanske är det bra att stänga av alla telefoner och skärmar ibland och vila? Ett hållbart bolag? Fråga er vilket slags företag ni vill vara och agera konsekvent därefter.

Liknande läsning:

Så får du alla att jobba mot samma mål
Bli en bättre chef – 5 trender inom ledarskap

alexandra furst

Text: Johanna Paues Darlington
Foto: Banfa Jawla

2 juli 2019

Redo för sommaren?

Det är nästan svårt att ta in men snart är semestern här. Innan du vet ordet av har midsommarstången klätts, små grodorna dansats och jordgubbssäsongen rivstartat. Dustins egna varumärken ser till att du är redo för sommarens alla äventyr.

26 juni 2019

Återanvända istället för att återvinna, dessa är fördelarna

Vi pratar med återtagsexperterna Inrego för att ta reda på varför man bör arbeta med återtag istället för återvinning. Man har nämligen mycket att vinna på detta.

28 maj 2019

Digital innovation inom retail: ICA:s perspektiv

Marvin Liljegren, Head of Culture på ICA, var en av talarna på vårt event Digital innovation inom retail och hjälpte till att besvara eventets huvudfråga: hur skapar man relevanta kundupplevelser i butik genom digital innovation?

7 maj 2019

Internet är trasigt: ”Vrede och hat får störst spridning”

Hur påverkar sociala medier egentligen demokratin? Det undersöker författarna Martin Gelin och Karin Pettersson i nya boken Internet är trasigt – Silicon Valley och demokratins kris.

24 april 2019

7 heta prylar som visades på Dustin Expo 2019

Produktnyheterna var många på årets mässa. Här har vi samlat några av dem som fick mest uppmärksamhet.

1 april 2019

Dustin Expo 2019: Insikter från scenprogrammet

Nya produkter är bara en av anledningarna till att 10 000-tals besökare vallfärdar till Dustin Expo varje år. Någonting som lockar minst lika mycket är möjligheten att träffa branschens samlade expertis och lyssna på intressanta seminarier.

1 april 2019