Fantastisk inifrån och ut

Varje år släpps åtta miljoner ton plast ut i våra hav. Som ett led i Dells miljöarbete fångas en del av den plasten nu upp för att användas i förpackningen till nya Dell XPS 13.

- Världen är på väg mot en förändring och vi är av insikten att vi alla måste göra någonting tillsammans, säger Katarina Kenne, Sustainability Lead på Dell, när hon berättar om projektet Ocean Plastics. Projektet, som går ut på att fånga upp plasten från våra kustområden och föra in den i ekonomin igen, har fått mycket uppmärksamhet och nu följer flera stora bolag efter.

Just cirkulär ekonomi är någonting som Katarina Kenne gärna återkommer till. Inte minst vikten av att använda hållbara och återvinningsbara material i företagets produkter.

Dell har som mål att alla förpackningar ska vara 100 procent återvinningsbara år 2020, men även i datortillverkningen har det skett en stor utveckling. I klienter, datorskärmar och servrar används plast från cd-fodral, kolfiber från flygplansindustrin och guld från återvunna kretskort.

- Dell XPS 13 är speciell på så sätt att 90 procent av datorns delar kan återvinnas eller återanvändas och att förpackningsmaterialet är återvunnet till hundra procent. Dessutom är den både Energy Star-certifierad och EPEAT Gold-registrerad. En miljösmart dator helt enkelt.

Ett annat viktigt område handlar om socialt ansvarstagande:

- Datorer och elektronik är bland det mest komplexa du kan tillverka eftersom det är så många led. Men vi vill att våra kunder ska känna sig trygga i att vi kollar hela produktionslinjen. Om vi ser att en fabrik inte uppfyller våra krav vill vi vara med och lösa problemen istället för att flytta på tillverkningen, säger Katarina.

Katarina Kenne, Sustainability Lead Sverige

Katarina Kenne, Sustainability Lead, Dell Sverige

Genom att arrangera årliga resor ger Dell sina kunder möjligheten att besöka fabrikerna. Den som vill få en inblick i hur arbetarna bor och arbetar kan dessutom göra detta genom VR-filmer på företagets hemsida.

Att allt fler kunder har börjat ställa krav på produkterna och är någonting som Dell välkomnar:

- Två tredjedelar av de beslutsfattare som vi har med att göra tycker att frågan är så viktig och att man behöver ha en strategi för det. Miljöfrågorna blir bara viktigare, inte minst för den nya generationen som är på väg ut i arbetslivet.

Läs också: Plast från haven ger ringar på vattnet
Är du intresserade av liknande artiklar? Här hittar du fler artiklar om hållbarhet.

5 december 2018

Denna artikel taggas

Tre tips för ett bättre konferensrum

Hur många gånger har du inte kommit in i ett konferensrum där tekniken strulat? Det behöver verkligen inte vara så, här är några tips på hur du ska tänka för att slippa det i ditt nästa konferensrum.

18 februari 2019

Disaster Recovery borde vara lika självklart som en försäkring

Allt eftersom vi blir mer digitala så ökar även kraven på att vår IT fungerar. Disaster recovery är vad som skyddar dig om olyckan skulle vara framme.

18 februari 2019

Därför bör ditt nätverk vara molnmanagerat

Att underhålla företagets nätverk är inte alltid det enklaste, särskilt om man har flera kontor och arbetsplatser, en molnmanager lösning förenklar dock detta enormt.

17 februari 2019

Varför bör man köpa IT som tjänst?

Hela vårt samhälle rör sig allt mer åt att köpa allting som tjänst. Det är inte heller så konstigt då det ofta sparar både tid och pengar vare sig det rör sig om enkla saker eller komplicerade lösningar.

16 februari 2019

Tre tips på hur du blir mer hållbar

Att bli mer hållbar är idag något som krävs av både privatpersoner och företag, både vad gäller miljötänk och socialt ansvar. Så hur blir du då mer hållbar som företag? Se Dustins hållbarhetschef Stephanie Forsblom svara på dessa frågor.

15 februari 2019

Tre lärdomar från NRF 2019, världens största retail-mässa

I mitten av januari hölls världens största retail-mässa NRF i New York. Över 37 000 besökare från 99 länder kunde välja mellan ungefär 200 seminarier och botanisera på mässgolvet bland över 700 utställare från hela världen. Ungefär 400 mässbesökare hade kommit från Norden för att lära sig om nya, smarta sätt att väcka kundernas köplust.

14 februari 2019