Få plats att tänka kreativt

Programmen är visserligen inte nya, men de blir hela tiden optimerade med nya möjligheter.

Med Adobe Creative Cloud samlas kreativiteten på ett enda ställe för hela teamet. Samtidigt finns det massor med tillbehör som ger mer möjligheter i vardagen – och med de löpande uppdateringarna kan IT-avdelningen få tid till annat än att hela tiden jaga efter de nyaste versionerna av alla program.

Kreativitet kräver utrymme. Den trivs inte i stängda rum och stelbenta system. Kreativiteten är också oförutsägbar. När den uppstår ska den användas, förmedlas, prövas och diskuteras med likasinnade.

Därför är Adobe Creative Cloud ett perfekt redskap för alla som lever av att göra något som är lite annorlunda än sifferkolumner och budgetar. De kreativa medarbetarna ska ha utrymme och möjlighet att spara sina idéer och bolla dem med andra, medan idéerna ännu är färska och varma.

Förr var lösningen en liten anteckningsbok, där man skrev ner sina tankar för att komma ihåg (och förhoppningsvis läsa) dem nästa dag. Det gällde bara att anteckningsboken inte försvann eller låg i en öppen ficka i regnjackan när man cyklade till jobbet nästa morgon. Alternativet var att de goda idéerna aldrig delades med andra och därmed försvann – utan att bli testade eller genomdiskuterade.

Idag handlar det om att tänka snabbt och att kunna dela sina tankar med andra. Adobe Creative Cloud lever upp till båda delarna.

Mer effektiv process

– Adobe producerar massor av tillbehör till Creative Cloud, som gör det lättare att dra in hela teamet i processen. Alla kan hela tiden följa med hur långt en viss idé har nått och komma med sin egen input, och alla arbetar vidare från samma utgångspunkt hela tiden. Det gör hela processen mer effektiv, men man slipper också en massa frustration över att behöva hålla reda på olika versioner av samma projekt, säger Anders S. Schwencke.

Han är Adobe-specialist och solution software specialist hos Dustin och ger varje dag råd till olika slags kunder om optimal användning av Adobe.

– De flesta känner till och använder Adobe i större eller mindre utsträckning, men det är inte säkert att de har koll på alla möjligheter som hela tiden tillkommer.

Löpande uppdateringar

En viktig poäng med Adobe Creative Cloud for Teams är just de löpande uppdateringarna. Programmet erbjuder också en mängd appar, både för datorer och mobila enheter.

– Jag skulle tro att över 90 procent i den kreativa branschen känner till och använder Adobe. De flesta använder Photoshop, Illustrator och InDesign – speciellt Photoshop är ryggraden i Adobe för många användare – men det finns otroligt många andra program, som hela tiden blir finputsade och görs tillgängliga via molnet för alla som har licens på företaget, säger Anders S. Schwencke.

Några exempel: Audition kan användas för att skapa och redigera ljud, Dreamweaver kan bygga upp enkla hemsidor, SpeedGrade kan manipulera ljus och färger i videoinspelningar, After Effects kan skapa rörelsegrafik och roliga visuella effekter, Typekit ger dig alla de roliga, sneda och skarpa typsnitten till den nya designen, Premiere Pro redigerar video med några av de bästa verktygen i branschen och Flash Builder låter dig bygga unika applikationer till bl.a. Android på ett enkelt sätt.

Alla dessa möjligheter är integrerade i det nya Creative Cloud, och samtidigt ger ett abonnemang möjlighet att få särskilda appar till de mobila enheterna, som bl.a. gör att du kan söka i andras idéer och leka med färger medan du sitter och väntar på bussen.

– Programmen är visserligen inte nya, men de blir hela tiden optimerade med nya möjligheter, sammanfattar Anders S. Schwencke.

Speciellt den kreativa branschen – marknadsföring, grafiska verkstäder, reklambyråer m.m. – är flitiga och dagliga användare av Adobe.

– I stort sett all reklam man ser på tv eller bio är gjord med hjälp av Adobe. Detsamma gäller många av de animerade filmer som barnen tittar på. Filmen behöver inte vara inspelad i systemet, men det är Adobe och de tillhörande programmen som lägger till alla effekterna, säger Anders S. Schwencke.

Men möjligheterna slutar inte där, understryker han.

– På många arkitektbyråer är Adobe en oumbärlig del av vardagen när man ska göra ritningar och nya skisser av allt från uterum till stora bostadsprojekt. Det gör att alla på ritkontoret kan komma med synpunkter eller följa med i hur processen framskrider, säger specialisten och fortsätter:

– Samtidigt finns det en tydlig tendens till att bl.a. produktionsföretag utnyttjar allt mer av Adobes möjligheter. Det handlar inte bara om att göra exakta ritningar, uran också om att ge medarbetarna en snabb, direkt och säker väg till produktutvecklingen när de får en bra idé.

Alltid uppdaterad – var du än är

– Du kan dela en bild, en grafik eller något annat från din mobiltelefon direkt i molnet, om du t.ex. är ute på ett uppdrag eller ett kundbesök. Det betyder att alla medlemmar av teamet – oavsett vilken dator de använder och var i huset de sitter – blir uppdaterade direkt. Ja, rent fysiskt kan alla faktiskt sitta på olika ställen och arbeta vidare med samma projekt om det behövs, säger Anders S. Schwencke.

Han understryker att Adobe kan delas av många på kontoret, men att det även underlättar samarbetet med t.ex. externa marknadsförare – helt enkelt för att alla talar samma språk och risken för fel därmed blir betydligt mindre.

De automatiska uppdateringarna har flera fördelar. Dels arbetar alla i teamet med samma version, dels sparar företaget resurser på IT-avdelningen, om det finns en sådan på företaget – det gör det ofta inte i små kreativa företag och verkstäder.

– Varje användares behörighet administreras centralt, men IT-personalen slipper använda tid på att hämta och installera nya uppdateringar på varenda maskin. Det råder inte heller någon osäkerhet om budgeten eller om en ny uppdatering är för dyr. Den kommer automatiskt som en del av paketet, och IT-avdelningen kan koncentrera sig på att optimera driften och hålla kontroll på säkerheten, säger Anders S. Schwencke.

Skalbar lösning

Till varje licens hör massor av lagringsplats, närmare bestämt 100 GB med möjlighet att köpa till mer om det skulle behövas – vilket det sällan gör. Och när utmaningarna dyker upp är en effektiv supportavdelning alltid beredd att hjälpa till. Inte minst när problemen kommer oväntat och olägligt, vilket de ju ofta gör.

– Två gånger om året erbjuder vi en halv timmes direkt assistans av experter. Inte nödvändigtvis för att lösa problem, utan lika mycket för att öppna ögonen för nya möjligheter och kanske peka på nya uppdateringar som kunden själv inte har upptäckt.

Hela Adobe-paketet är skalbart, poängterar Anders S. Schwencke. Det betyder också att det är enkelt och snabbt att koppla in nya medarbetare i ett team, om företaget expanderar eller uppgiften växer sig större.

Det justerbara går också igen i priserna, säger han.

Man betalar licens för ett år åt gången, men nya användare kan hela tiden läggas till utan att tidshorisonten förändras.

– Om ditt avtal löper ut t.ex. den 31 december och du får nya licenser tillkopplade t.ex. 1 maj och 1 oktober, gäller de nya licenserna inte i 12 månader. De gäller bara till den 31 december, precis som de andra. Du blir alltså inte bunden för längre tid än det ursprungliga avtalet, säger Anders S. Schwencke.

Fördelar med Creative Clouds for Teams

  • Innovation – du får alla de senaste apparna och snabb tillgång till nya funktioner.
  • Samarbete – det är lätt att samarbeta, dela och spara filer och samla ett projekt på ett ställe.
  • Lärande – tillgång till bibliotek för självstudier samt exklusiv tillgång till support.
  • Administration – lätt att lägga till och dela ut licenser i hela organisationen.
  • Budgetstyrning – ett lågt, förutsägbart pris på abonnemang och uppdateringar utan extra omkostnader.

Text: Per Gregeresen
Foto: Adobe

29 januari 2019

Denna artikel taggas

Kapa kostnader med rätt licenshantering

Att prenumerationstjänster i molnet blivit vanligare medför många fördelar, men det löser tyvärr inte alla utmaningar kring licenshantering för stora företag. Dels finns det fortfarande ofta en del installerade licenser att hålla ordning på och dels är risken stor att man betalar för sådant som inte används.

18 januari 2019

Dustins backup för Office 365 skyddar din data i molnet

Många av våra kunder har migrerat till molnet och gått över till Office 365. Precis som när du hade en egen server behöver du komplettera med en bra backup-lösning som skyddar din data, både från användarmisstag och från externa hot.

5 november 2018

Bytt till Office 365 – men vilken backup-lösning har du?

Har ditt företag gått över till Office 365 eller funderar ni på att göra det? Då behöver ni komplettera med en backup-tjänst. Traditionell backup ingår nämligen inte i molntjänster som Office 365.

5 november 2018

Är du säker på att du har backup i molnet?

Molntjänster är oftast ett säkrare och billigare alternativ än att sköta IT-drift och IT-underhåll lokalt. Det gäller inte minst för mindre företag som inte har en chans att investera i IT-säkerhet på samma nivå som de stora leverantörerna av molntjänster. Vad många dock glömmer är att molntjänsterna inte omfattar traditionell backup.

5 november 2018

Skydda datorn med Windows Defender

Dagens IT-säkerhetsmiljö är snårigare än någonsin och attackerna fler, större och snabbare. Med visste du att du har ett bra skydd inbyggt i Windows? Säkerhetsprogrammet Windows Defender försvarar din dator mot cyberattacker och virus. I den här artikeln berättar vi hur du anpassar Windows Defender efter dina behov.

31 oktober 2018

Håll koll på licenserna med Dustin Appmarket

Betalar ni för mycket för era programvarulicenser? Är du intresserad av att sänka era kostnader för servrar och andra hårdvaror?

26 oktober 2018