Dustin Expo 2019: Insikter från scenprogrammet

Nya produkter är bara en av anledningarna till att 10 000-tals besökare vallfärdar till Dustin Expo varje år. Någonting som lockar minst lika mycket är möjligheten att träffa branschens samlade expertis och lyssna på intressanta seminarier.

”Vem är smart i framtiden?”

I år inleddes talarprogrammet med ekonomiprofessorn Micael Dahlén, som med sin genomsympatiska framtoning tog sig an ett av årets stora ämnen på mässan: AI. Frågan han ställde var ”Vem är smart i framtiden?”. Något enkelt svar fanns naturligtvis inte (som Micael själv påpekade finns det ingen data om framtiden, eftersom den inte har hänt än), men slutsatsen var inte mindre tankeväckande för det. Förbluffande fakta som att IQ-kurvan har planats ut och att amerikanska mellanchefer i vissa fall gör mer nytta genom att stanna hemma varvades med träffsäkra paralleller till allt från delfiners intresse för rekreationsdroger och den sydkoreanska hitlåten ”Gangnam Style”.

Kontentan var något i stil med att den som är smart i framtiden är den som låter maskinerna göra det de är bäst på och istället fokusera på att må lite bättre och ha lite roligare. Kanske genom att utmana sig själv och göra någonting nytt varje dag.

Micael Dahlén, Ekonomiprofessor, författare och föreläsare.

”AI är redan här”

Även Anders Elbak, Associate Research Director på IDC, hade AI som fokus när han föreläste på fredagen, men när Micael Dahlén utgick från oss människor handlade Elbaks föreläsning om hur tekniken kan användas, och kanske framförallt hur den påverkar våra affärer.

Utgångspunkten för Elbaks seminarium var att AI redan är här och att tekniken redan har förändrat våra organisationer. Idag är de största användningsområdena automatiserade botar för kundservice, olika typer av diagnostik och automatiserade säljprocesser, men i takt med att tekniken går framåt tror han att den kommer att användas i mer avancerade applikationer.

Anders Elbak, Associate Research Director – Nordic Cloud, IoT and AI.

”Inkludera AI i den befintliga strategin”

Hur förbereder man då sin organisation för den stundande AI-revolutionen? Ett vanligt råd är att man inom företaget bör utveckla en AI-strategi, men enligt Elbak är det mer meningsfullt att inkludera AI i den strategi som redan finns. Andra tips var att

  • förstå principerna bakom AI och lära sig rätt saker
  • definiera problemet, definiera KPI:er och förbereda data
  • säkerställa prestanda och skalbarhet

Sist men inte minst lyfte han vikten av att inte glömma bort etiken, eftersom ett klumpigt användande skulle kunna försvaga ett företags varumärke.

”Det går inte att hålla hackarna ute”

Vi läser dagligen om att företag drabbas av hackerattacker, men vem är det egentligen som utför dem? Mikko Hyppönen, global säkerhetsexpert från F-Secure, gav sig i kast med den svåra uppgiften att berätta vilka hackarna är och vad de egentligen vill.

Han började med en nulägesanalys och ett krasst konstaterande, nämligen att allt man sagt de senaste 20 åren har varit fel. Vi kan nämligen inte skydda företag genom att hålla hackarna ute med brandväggar och filter. Det finns helt enkelt för många sätt att få tillgång till ett nätverk och ju större nätverket är desto större är risken.

Istället, menar Hyppönen att vi ska utgå från att någon redan har kommit in och besvara attacken på rätt sätt. Idag tar det alldeles för lång tid för företag att inse att de har blivit hackade.

Mikko Hyppönen, Security & Privacy Expert.

”Vilka är hackarna?”

Hackarna delar Hyppönen in i tre grupper: Kriminella, ”white hat hackers” som använder sina kunskaper för att testa säkerheten hos företag och slutligen regeringar som ägnar sig åt spionage. Cyber-terrorism har vi hittills blivit relativt förskonade från men det kommer att bli vanligare i framtiden.

Vad vill hackarna åt då? Framförallt handlar det om att kunna begära ut lösensummor för krypterade enheter. Genom att nå kärnan i ett stort system kan de komma åt alla servrar och klienter samtidigt.

”Om en produkt är smart så är den sårbar”

Någonting annat Hyppönen rörde vid var framtiden och alla uppkopplade prylar. Här gjorde han en skillnad på smarta prylar som är uppkopplade för att ge användaren fördelar och dumma prylar som är uppkopplade för att samla data till tillverkaren. Idag är det framförallt smarta produkter som finns i våra hem, men det är bara en tidsfråga innan de dumma prylarna börjar koppla upp sig.

Slutligen introducerade han publiken för begreppet ”Hyppönens lag” som går ut på att om en produkt benämns som ”smart” så är den sårbar.

Läs mer:
Dustin Expo 2019: De hetaste snackisarna
7 heta prylar som visades på Dustin Expo 2019

1 april 2019

Denna artikel taggas

7 heta prylar som visades på Dustin Expo 2019

Produktnyheterna var många på årets mässa. Här har vi samlat några av dem som fick mest uppmärksamhet.

1 april 2019

Tre experter – många smarta tips

Under Dustin Expo så satte vi oss ned med flera intressanta personer för att ta del av deras insikter inom olika områden. Här är tre höjdpunkter om hållbarhet, säkerhet och framtidens digitala mötesrum.

1 april 2019

Dustin Expo 2019: De hetaste snackisarna

Dustin Expo har slagit igen portarna för den här gången. För dig som inte kunde vara med den här gången har vi samlat de hetaste snackisarna.

25 mars 2019

Norden i spetsen för global finansiell innovation

Mer fokus på individen, massor av ny teknik och ett Norden som ligger i absolut framkant. Det är några av de viktiga trenderna inom bank- och finansbranschen just nu.

22 mars 2019

5 militära innovationer som förändrat den civila världen

Här är några tekniska innovationer som först såg dagens ljus inom det militära – innan de gjorde succé hos den breda allmänheten.

21 mars 2019

Lär barn kodning och teknik med hjälp av tech toys

En av de starkast växande trenderna just nu är digitala leksaker som lär barn att koda och hur teknik fungerar. Dessa riktar sig även till allt yngre personer.

18 mars 2019