Dra nytta av en cirkulär affärsmodell

Vill du rädda miljön och springa ifrån dina konkurrenter på samma gång? Börja se ditt avfall som en resurs. Följ med till Karma, den nya sortens cirkulära företag.

Det var egentligen bara en tidsfråga. Men det tog oss 150 år att inse att vår modell att tillverka, köpa, använda och sedan slänga produkter är rätt usel. Insikten har nu fått oss att jobba på ett helt nytt sätt. Både nya och befintliga företag skapar affärsmodeller som struntar i industrialismens teser och istället fokuserar på reparation, återanvändning och återvinning. Det kallas cirkulärt – och det ska få oss att kunna fortsätta i minst 150 år till.

Karma är cirkulärt från början

Ett svenskt företag som redan från början jobbat enligt en cirkulär affärsmodell är Karma. Det är en plattform som syftar till att minska matsvinnet från restauranger, kaféer och mataffärer.

– Den cirkulära ekonomin handlar för mig om att designa bort avfallet ur affärsmodellen. Hela idén med Karma bygger på att ta till vara på vad som av andra ses som avfall, säger Elsa Bernadotte som är COO och medgrundare på Karma.

I Karma kan medverkande företag lägga upp livsmedel, som annars kanske skulle ha kastats, till försäljning.

– Resultatet blir att kunderna kan njuta av bra mat och samtidigt spara pengar, företagen får en extra inkomstström och når nya kunder, och samtidigt minskas miljöbelastningen. Det är ett ”win-win-win”-scenario, säger Elsa Bernadotte.

Gör det enkelt för kunden

Den digitala tekniken är såklart en pådrivande faktor för att göra det enkelt, både för kunden och företagen bakom tjänsterna. I Karmas fall har det hjälpt dem att nå en större målgrupp snabbare. En annan viktig faktor för att lyckas i den cirkulära ekonomin är att inte bara fokusera på miljövinsterna och förlita sig på att kunderna ska betala mer för att de gör en god sak.

– Ny forskning visar att kunderna inte vill välja mellan hållbarhet och bekvämlighet. Historiskt har alltid eko-alternativet varit det dyrare och krångligare valet. Med appar som Karma vill vi visa att små handlingar som är enkla att börja med och belönar användaren är vägen framåt för cirkulära affärsmodeller, säger Elsa Bernadotte.

För traditionella företag som vill ta steget in i den cirkulära ekonomin gäller det att börja sätta hållbarhet i första rummet, säger Elsa Bernadotte:

– Det handlar om att ta tillvara på värden som redan finns i den befintliga verksamheten. Titta på hur er distributionskedja ser ut, var ni får er energi ifrån, hur inköp av kontorsmateriel sker, hur vd:n tar sig från punkt a till punkt b. På Karma klimatkompenserar vi alla våra resor, servrar och el-förbrukningen på våra kontor, även om vi med vår affärsidé redan ligger på plussidan klimatmässigt, säger hon.

Guldrusch för att hantera matsvinn

Elsa Bernadotte ser en stor potential för cirkulära affärsmodeller i framtiden, särskilt i livsmedelsbranschen där hon verkar:

– Årligen slängs mat för över 1 000 miljarder dollar, samtidigt som matsvinn är ett av de mest underkapitaliserade hållbarhetsområdena. Det är en guldrusch nu med företag som tacklar det här från olika håll; från att sälja lådor med udda frukter och grönsaker, till att göra smoothies och snacks av överbliven mat och öl av bröd. Matavfall blir till djurmat eller, om den inte går att äta, rötas till biodrivmedel. Det är ett superspännande område att fortsätta utforska, säger hon.

Andra svenska företag med en cirkulär affärsmodell

IKEA

Ett mer traditionellt företag som jobbar hårt med frågan är IKEA. Senast 2030 ska de bara använda återvunna eller förnybara material, och alla produkter ska vara designade på ett sådant sätt att de kan repareras, demonteras, remonteras och på så sätt få ett längre liv. IKEA har även planer på att börja hyra ut möbler, i första hand till företag.

Dustin

Takeback är vår återtagstjänst för återanvändning av gamla IT-produkter. Vi gör det enkelt för dig att bidra till en mer cirkulär ekonomi och minskad klimatpåverkan. Samtidigt kan du få ersättning för produkter du inte längre har nytta av eller välja att skänka din ersättning till välgörenhet. Om produkterna inte går att återanvända säkerställer vi en ansvarsfull återvinning.

Så här går det till: Du börjar med att fylla i vårt formulär för att få en kostnadsfri värdering av dina IT-produkter. De produkter som går att återanvända hämtas upp och transporteras till vår samarbetspartner. Där avidentifieras produkterna, raderas på data och uppgraderas. Produkterna säljs sedan vidare till skolor och företag. De produkter som inte kan säljas vidare återvinns.

Du väljer sedan att få pengarna på kontot eller att skänka pengarna till välgörenhet – resten tar vi hand om.

Läs mer om tjänsten
Elsa Bernadotte

Den cirkulära ekonomin handlar för mig om att designa bort avfallet ur affärsmodellen.

Elsa Bernadotte, COO och medgrundare på Karma

15 maj 2020

De första stegen till mer cirkulär IT

Ditt val av IT påverkar miljön och samhället mer än du tror. Här är de viktigaste sakerna du bör fokusera på när du snabbt vill bli mer hållbar och cirkulär.

Vad innebär TCO Certified?

En del IT-prylar har en mörk resa bakom sig, med inslag som konfliktmineraler, socialt ohållbar tillverkning och negativ miljöpåverkan. Så gör du för att navigera rätt.

Mångfald en global framgångsfaktor

Placerar ditt företag mångfald och inkluderingsfrågor på trivselkontot? Då är det hög tid att tänka om. Det är framför allt en fråga om lönsamhet och det finns mycket att vinna på att bredda rekryteringen.

Vad händer nu? Så bidrar industrin

Den cirkulära ekonomin förutsätter att tillverkare och användare delar information om hur produkter kan återvinnas och data kring själva användningen. Snart är det möjligt, med hjälp av ett nytt system.

Vad gör en produkt hållbar?

Att köpa nya produkter behöver inte vara dåligt. Däremot behöver vi fundera över vilka produkter vi köper. Så väljer du rätt.

Hur Dustin arbetar med hållbar IT?

Dustins vision är att sätta standarden för effektiv och hållbart IT. Förutom att vi hela tiden för en dialog med våra leverantörer om vilka produkter och tjänster vi vill sälja, ser vi hela tiden till att guida våra kunder mot mer hållbara val.