Digitalt samarbete i en värld i förändring

Digitalisering, nya arbetsmönster och nya beteenden har förändrat hur, när och var vi arbetar och vilka vi arbetar med. Lenovo förutsåg utvecklingen, insåg relevansen av digitala samarbetsverktyg och skapade en ny kategori av produkter för den moderna arbetsplatsen.

Arbetslivet och dess förutsättningar förändras i rask takt och aldrig har det gått fortare än nu. För att kunna möta morgondagens utmaningar inser allt fler företag att de behöver förändra sin IT-infrastruktur i grunden.

- Just nu ser vi att företagen behöver förändra sin affärsmodell. Det handlar inte bara om att välja molnlösning, utan också om att bygga en stark företagskultur. Idag har vi fem generationer på arbetsmarknaden. Att alla pratar olika språk ställer höga krav på våra chefer, säger Annbritt Andersen, Head of EMEA Smart Office på Lenovo.

- 50 procent av arbetsmarknaden utgörs av generationen millienials. För många av dem är det viktigare att kunna välja dator själv, att ha tid för sociala medier och att kunna arbeta var de vill, än att ha hög lön. Som företag måste du kunna attrahera och behålla de här unga talangerna som älskar att jobba på bra företag. De kommer i sin tur att vara med och driva företagets digitala transformation.

Fler vill hitta en balans mellan arbete och fritid

Annbritt brukar säga att arbete inte längre en plats vi går till utan någonting vi gör, och att vi därför behöver hitta en bra balans mellan arbete och fritid. När det förändrade hälsoläget i världen nu har tvingat oss att anpassa oss till det nya sättet att arbeta på väldigt kort tid är frågan högaktuell.

- Bland chefer har det funnits en oro för att de anställda skulle tvätta, slappa på soffan och träna istället för att göra det de förväntas göra. Nu har de tvingats till att lita på sina anställda, och då har det visat sig att de anställda blir ännu mer produktiva. Samtidigt har det blivit den anställdes ansvar att hitta balans mellan jobb och familjetid, säger Annbritt.

En dedikerad kommunikationsenhet för den personliga arbetsytan

När Lenovo förstod vart utvecklingen var på väg började de allt mer fokusera på produkter för digitalt samarbete. ThinkSmart Hub 500 blev lösningen för mötesrummet, nya ThinkSmart View lösningen för den personliga arbetsytan.

- Analytiker förutspådde att vi år 2020 skulle tillbringa 40 procent av vår arbetsdag i mindre huddle-rum. Ännu mer uppseendeväckande var att vi skulle tillbringa 45 procent av arbetsdagen själva, på en personlig yta. Därför ville vi bygga en ny kategori av samarbetsverktyg för just den ytan, säger Annbritt.

Lenovo ThinkSmart View beskrivs bäst som en som en digital personlig assistent för dina möten. Med pekskärm på 8 tum, högtalare och inbyggd mikrofon är enheten byggd från grunden för att hantera och administrera digitala möten med människor runt hela världen. Det enda användaren behöver göra för att komma igång är att logga in med sitt Microsoft 365-konto eller Zoom-konto.

- Det är en dedikerad kommunikationsenhet som låter dig ta möten och utföra administrativa uppgifter utan att belasta din dator. Det innebär att du kan fortsätta arbeta på din dator samtidigt som du har ett möte igång utan att behöva växla fönster, säger Annbritt.

Byggd för Microsofts samarbetsverktyg

Lenovo ThinkSmart View är byggd för Microsoft Teams och kräver att användaren har ett 365-konto alternativt ett Zoom-konto. Enheten kan användas på kontoret men även vid distansarbete från hemmet. Eftersom det är lätt att logga ut och byta användare är den tillräckligt flexibel även för delade skrivbordsplatser, telefonrum och andra gemensamma utrymmen.

Annbritt ser ThinkSmart View som en självklar pusselbit i det moderna arbetslivet.

- Utvecklingen av digitala samarbetsverktyg har aldrig gått snabbare, så det är en spännande tid. Att företag samtidigt har ett tryck på sig att skapa hälsosamma arbetsmiljöer där människor är glada och älskar sina jobb får mig att tro att vi har en intressant resa framför oss de kommande åren.

Annbritt Andersen

Head of EMEA Smart Office


Intel® Core™ i5 vPro™ processor

Läs också:

Effektiv digital kommunikation med rätt verktyg
Verktyg för modernt samarbete
Videokonferenser och hemmajobb utan strul

20 april 2020

Så kan snabba SSD-diskar höja produktiviteten i din verksamhet

Tar det lång tid att starta upp datorn eller att föra över filer till din backup-disk? Med den nya NVMe-tekniken kan du räkna med ännu snabbare dataöverföring, kortare väntetider och högre produktivitet.

Tips och tricks för att få ut mer av Microsoft Teams

Fler och fler får upp ögonen för hur Microsoft Teams kan användas för att kommunicera både internt och externt, men långt ifrån alla vet hur de ska få ut det mesta av programmet. Vi ger dig tipsen som kommer att göra din Teamsupplevelse bättre.

TIPS: Vett och etikett för videomötet

Videosamtal sparar både tid och miljöresurser. Men de medför också vissa utmaningar. Här är expertens bästa tips för ett smidigt digitalt sammanträde.

Allt du behöver i ett paket

Contour Travel Kit kombinerar några av Contour Designs populäraste produkter. Tanken är att du ska kunna bära med dig dem och sätta upp en ergonomisk arbetsplats var du än är.

Så skapar du ett ergonomiskt kontor hemma

Våra ursäkter är slut, men våra dåliga vanor finns kvar. Det är dags att jobba mer ergonomiskt hemifrån.

Är du redo för framtidens medarbetare?

Vi rusar in i en ny era av att jobba hemifrån. Då är det på sin plats att ta död på myten om att inte blanda privatliv med arbetsliv.