Därför ska dina inköp flyttas till EDI

Minimal hantering och helt automatiserade processer för dina inköp. Det är några fördelar om ditt inköpssystem kopplas till Dustins EDI-integration för sortiment.

Dustins EDI-lösning begraver gamla manuella och administrativa inköpsrutiner. Processerna för order, inköp och fakturahantering automatiseras. Det effektiviserar hanteringen, ger större kontroll och bättre möjligheter till bland annat avtalsuppföljning. Det säger Martin Olsson, projektledare för EDI på Dustin.

Han tycker att alla kunder som handlar mycket i Dustins webbshop bör ansluta sig till EDI-systemet.

– Det ger stora tidsbesparingar i order- och fakturaprocesser. Hittills har fler än 65 större kunder i Sverige valt en integrationslösning via EDI-order och betydligt fler har ett fakturaflöde via EDI-faktura. Och fler tillkommer löpande.

Dustin tar inte betalt för sin del av EDI-integrationen när kunden väljer något av de fördefinierade standardformaten. Det finns två sätt att via integrationen få tillgång till Dustins sortiment.

Det första är att Dustin skickar en elektronisk produktkatalog, en så kallad EDI-katalog, till kundens inköpssystem, varje dygn. Inköpssystemet finns i regel i affärssystemet. EDI-katalogen innehåller en XML-fil med bland annat artikelnummer, produktbeskrivning, lagersaldo, kundspecifika priser och länkar till produktbilder.

Den andra EDI-lösningen är en så kallad ”punch-out”. Då får du tillgång till en kundanpassad version av Dustins webbutik via en länk i ditt inköpssystem. Då överförs varukorgen från webbutiken direkt till ditt inköpssystem.

– Fördelen är att varukorgen hamnar i det egna inköpssystemet. Det innebär att du kan du lägga till egna processer för till exempel attest innan ordern skickas till oss på Dustin, säger Martin Olsson.

  Fördelen är att varukorgen hamnar i det egna inköpssystemet.

Många större kunder har avancerade processer kopplade till inköp, hantering för asset management och attest. Via integrationen får kunderna full kontroll över dessa, och kan generalisera sin lösning mot flera integrerade leverantörer, berättar han.

När kunden är nöjd med sin varukorg skickas varukorgen automatiskt till Dustin via ett överenskommet standardformat. Dustins svarar direkt med ett ordererkännande till kundens inköpssystem. Därefter sänder Dustin en leveransbekräftelse med varuspårningsfunktion och sedan en EDI-faktura till kundens inköpssystem.

Martin Olsson tipsar om fördelarna med att välja ”punch-out”-lösningen:
– Då presenteras sortimentet grafiskt som det ser ut i Dustins webbshop. Men en vanlig orsak att välja katalogfilen i stället för Punch-out kan vara kunder har en it-policy om att inte lämna sin egen it-miljö, säger han.

Innan en kunds inköpssystem kan kopplas ihop med Dustins EDI behöver systemet anpassas, ibland med smärre konsultinsatser.

Att integrera inköpssystemet med Dustin inklusive tester tar i regler en till två månader i kalendertid, mycket beroende på inköpssystemets förutsättningar.

5 andra viktiga fördelar med EDI

  1. Kontroll och spårbarhet blir bättre.
  2. Miljövinster när pappersfakturor inte behöver skrivas ut och skickas med post.
  3. Beprövat. Barnsjukdomarna med EDI är eliminerade.
  4. Dustin klarar det mesta i form av XML-filer i olika standarder.
  5. Inga avtal. EDI kan avslutas när som helst utan kostnader.

Läs även hur du kan förenkla inköpen med EDI och
hur du kan spara pengar med rätt licenshantering.

19 januari 2019

Bli en digital vinnare

Hur växlar man över till Industri 4.0 på riktigt? Experten identifierar de digitala vinnarna och ger råd om hur nordiska företag kan vässa sin verksamhet för att nå toppskiktet.

26 februari 2020

Digital novis eller vinnare?

Med hjälp av tre frågor kan du ta tempen på var ditt företag ligger på den skalan och samtidigt få en känsla för vägen framåt.

26 februari 2020

7 tips: Så blir din organisation snabbare och mer anpassningsbar

I en värld där den tekniska utvecklingen går fortare för varje år ser vi traditionella affärsmodeller falla och nya uppstå. Världen blir snabbare och det måste du också bli. Här är sju tips att ha med dig på resan.

18 februari 2020

Så ska Dustin ta tillvara på sin egen innovationsförmåga

Så hur ser man till att inte tappa bort sig i interna projekt utan istället ha fortsatt kundfokus och innovationsförmåga? Vi frågade Jenny Litborn, ansvarig för Service Product Management på Dustin, som bland annat leder bolagets strukturerade innovationsarbete.

7 oktober 2019

Bygg upp en fungerande digital arbetsplats för eleverna

Istället för att ensidigt fokusera på valet av dator eller annan enhet rekommenderar Mathias Törnblom på Dustin att skolorna satsar på att skapa en helhet där allting fungerar smidigt. Att köpa IT-stöd som tjänst är en bra väg dit.

4 oktober 2019

Ont om tid, gott om skärmar? Pröva mikrolärande

På en arbetsmarknad i snabb förändring är det förmågan att gång på gång lära nytt som gör dig framgångsrik. Vi tipsar om hur mikrolärande kan hjälpa dig och dina kollegor på vägen.

27 augusti 2019