Därför ska dina inköp flyttas till EDI

Minimal hantering och helt automatiserade processer för dina inköp. Det är några fördelar om ditt inköpssystem kopplas till Dustins EDI-integration för sortiment.

Dustins EDI-lösning begraver gamla manuella och administrativa inköpsrutiner. Processerna för order, inköp och fakturahantering automatiseras. Det effektiviserar hanteringen, ger större kontroll och bättre möjligheter till bland annat avtalsuppföljning. Det säger Martin Olsson, projektledare för EDI på Dustin.

Han tycker att alla kunder som handlar mycket i Dustins webbshop bör ansluta sig till EDI-systemet.

– Det ger stora tidsbesparingar i order- och fakturaprocesser. Hittills har fler än 65 större kunder i Sverige valt en integrationslösning via EDI-order och betydligt fler har ett fakturaflöde via EDI-faktura. Och fler tillkommer löpande.

Dustin tar inte betalt för sin del av EDI-integrationen när kunden väljer något av de fördefinierade standardformaten. Det finns två sätt att via integrationen få tillgång till Dustins sortiment.

Det första är att Dustin skickar en elektronisk produktkatalog, en så kallad EDI-katalog, till kundens inköpssystem, varje dygn. Inköpssystemet finns i regel i affärssystemet. EDI-katalogen innehåller en XML-fil med bland annat artikelnummer, produktbeskrivning, lagersaldo, kundspecifika priser och länkar till produktbilder.

Den andra EDI-lösningen är en så kallad ”punch-out”. Då får du tillgång till en kundanpassad version av Dustins webbutik via en länk i ditt inköpssystem. Då överförs varukorgen från webbutiken direkt till ditt inköpssystem.

– Fördelen är att varukorgen hamnar i det egna inköpssystemet. Det innebär att du kan du lägga till egna processer för till exempel attest innan ordern skickas till oss på Dustin, säger Martin Olsson.

  Fördelen är att varukorgen hamnar i det egna inköpssystemet.

Många större kunder har avancerade processer kopplade till inköp, hantering för asset management och attest. Via integrationen får kunderna full kontroll över dessa, och kan generalisera sin lösning mot flera integrerade leverantörer, berättar han.

När kunden är nöjd med sin varukorg skickas varukorgen automatiskt till Dustin via ett överenskommet standardformat. Dustins svarar direkt med ett ordererkännande till kundens inköpssystem. Därefter sänder Dustin en leveransbekräftelse med varuspårningsfunktion och sedan en EDI-faktura till kundens inköpssystem.

Martin Olsson tipsar om fördelarna med att välja ”punch-out”-lösningen:
– Då presenteras sortimentet grafiskt som det ser ut i Dustins webbshop. Men en vanlig orsak att välja katalogfilen i stället för Punch-out kan vara kunder har en it-policy om att inte lämna sin egen it-miljö, säger han.

Innan en kunds inköpssystem kan kopplas ihop med Dustins EDI behöver systemet anpassas, ibland med smärre konsultinsatser.

Att integrera inköpssystemet med Dustin inklusive tester tar i regler en till två månader i kalendertid, mycket beroende på inköpssystemets förutsättningar.

5 andra viktiga fördelar med EDI

  1. Kontroll och spårbarhet blir bättre.
  2. Miljövinster när pappersfakturor inte behöver skrivas ut och skickas med post.
  3. Beprövat. Barnsjukdomarna med EDI är eliminerade.
  4. Dustin klarar det mesta i form av XML-filer i olika standarder.
  5. Inga avtal. EDI kan avslutas när som helst utan kostnader.

Läs även hur du kan förenkla inköpen med EDI och
hur du kan spara pengar med rätt licenshantering.

19 januari 2019

Denna artikel taggas

Tre tips för ett bättre konferensrum

Hur många gånger har du inte kommit in i ett konferensrum där tekniken strulat? Det behöver verkligen inte vara så, här är några tips på hur du ska tänka för att slippa det i ditt nästa konferensrum.

18 februari 2019

Disaster Recovery borde vara lika självklart som en försäkring

Allt eftersom vi blir mer digitala så ökar även kraven på att vår IT fungerar. Disaster recovery är vad som skyddar dig om olyckan skulle vara framme.

18 februari 2019

Därför bör ditt nätverk vara molnmanagerat

Att underhålla företagets nätverk är inte alltid det enklaste, särskilt om man har flera kontor och arbetsplatser, en molnmanager lösning förenklar dock detta enormt.

17 februari 2019

Varför bör man köpa IT som tjänst?

Hela vårt samhälle rör sig allt mer åt att köpa allting som tjänst. Det är inte heller så konstigt då det ofta sparar både tid och pengar vare sig det rör sig om enkla saker eller komplicerade lösningar.

16 februari 2019

Tre tips på hur du blir mer hållbar

Att bli mer hållbar är idag något som krävs av både privatpersoner och företag, både vad gäller miljötänk och socialt ansvar. Så hur blir du då mer hållbar som företag? Se Dustins hållbarhetschef Stephanie Forsblom svara på dessa frågor.

15 februari 2019

Tre lärdomar från NRF 2019, världens största retail-mässa

I mitten av januari hölls världens största retail-mässa NRF i New York. Över 37 000 besökare från 99 länder kunde välja mellan ungefär 200 seminarier och botanisera på mässgolvet bland över 700 utställare från hela världen. Ungefär 400 mässbesökare hade kommit från Norden för att lära sig om nya, smarta sätt att väcka kundernas köplust.

14 februari 2019