Därför ska dina inköp flyttas till EDI

Minimal hantering och helt automatiserade processer för dina inköp. Det är några fördelar om ditt inköpssystem kopplas till Dustins EDI-integration för sortiment.

Dustins EDI-lösning begraver gamla manuella och administrativa inköpsrutiner. Processerna för order, inköp och fakturahantering automatiseras. Det effektiviserar hanteringen, ger större kontroll och bättre möjligheter till bland annat avtalsuppföljning. Det säger Martin Olsson, projektledare för EDI på Dustin.

Han tycker att alla kunder som handlar mycket i Dustins webbshop bör ansluta sig till EDI-systemet.

– Det ger stora tidsbesparingar i order- och fakturaprocesser. Hittills har fler än 65 större kunder i Sverige valt en integrationslösning via EDI-order och betydligt fler har ett fakturaflöde via EDI-faktura. Och fler tillkommer löpande.

Dustin tar inte betalt för sin del av EDI-integrationen när kunden väljer något av de fördefinierade standardformaten. Det finns två sätt att via integrationen få tillgång till Dustins sortiment.

Det första är att Dustin skickar en elektronisk produktkatalog, en så kallad EDI-katalog, till kundens inköpssystem, varje dygn. Inköpssystemet finns i regel i affärssystemet. EDI-katalogen innehåller en XML-fil med bland annat artikelnummer, produktbeskrivning, lagersaldo, kundspecifika priser och länkar till produktbilder.

Den andra EDI-lösningen är en så kallad ”punch-out”. Då får du tillgång till en kundanpassad version av Dustins webbutik via en länk i ditt inköpssystem. Då överförs varukorgen från webbutiken direkt till ditt inköpssystem.

– Fördelen är att varukorgen hamnar i det egna inköpssystemet. Det innebär att du kan du lägga till egna processer för till exempel attest innan ordern skickas till oss på Dustin, säger Martin Olsson.

  Fördelen är att varukorgen hamnar i det egna inköpssystemet.

Många större kunder har avancerade processer kopplade till inköp, hantering för asset management och attest. Via integrationen får kunderna full kontroll över dessa, och kan generalisera sin lösning mot flera integrerade leverantörer, berättar han.

När kunden är nöjd med sin varukorg skickas varukorgen automatiskt till Dustin via ett överenskommet standardformat. Dustins svarar direkt med ett ordererkännande till kundens inköpssystem. Därefter sänder Dustin en leveransbekräftelse med varuspårningsfunktion och sedan en EDI-faktura till kundens inköpssystem.

Martin Olsson tipsar om fördelarna med att välja ”punch-out”-lösningen:
– Då presenteras sortimentet grafiskt som det ser ut i Dustins webbshop. Men en vanlig orsak att välja katalogfilen i stället för Punch-out kan vara kunder har en it-policy om att inte lämna sin egen it-miljö, säger han.

Innan en kunds inköpssystem kan kopplas ihop med Dustins EDI behöver systemet anpassas, ibland med smärre konsultinsatser.

Att integrera inköpssystemet med Dustin inklusive tester tar i regler en till två månader i kalendertid, mycket beroende på inköpssystemets förutsättningar.

5 andra viktiga fördelar med EDI

  1. Kontroll och spårbarhet blir bättre.
  2. Miljövinster när pappersfakturor inte behöver skrivas ut och skickas med post.
  3. Beprövat. Barnsjukdomarna med EDI är eliminerade.
  4. Dustin klarar det mesta i form av XML-filer i olika standarder.
  5. Inga avtal. EDI kan avslutas när som helst utan kostnader.

Läs även hur du kan förenkla inköpen med EDI och
hur du kan spara pengar med rätt licenshantering.

19 januari 2019

Därför måste en CIO vara nyfiken

Digitaliseringens höga tempo innebär att du som CIO aldrig blir färdig med ditt jobb. Ju tidigare du omfamnar detta faktum, desto snabbare kommer du lära dig älska det.

5 tekniska utmaningar för dig som CIO - och hur du löser dem

Det krävs en bra infrastruktur för att kunna jobba strategiskt och ständigt utveckla affären. Så får du den på plats, och undviker att fastna i tekniken.

4 saker du bör digitalisera

Du kan inte digitalisera hela din verksamhet på en gång. Här är fyra områden du bör fokusera på, som snabbt skapar nytta och ger effekt.

Whitepaper: Talang och teknik – insikter från 10 digitala chefer

Vad ska du digitalisera och varför? Och hur ska du få med hela företaget? I vårt whitepaper delar tio nordiska CIO:er med sig av sina insikter inom fyra viktiga digitaliseringsområden.

Så hittar du ditt digitala varför

Som CIO har du företagets kanske viktigaste och mest spännande uppdrag – nämligen att göra det intressant. För kunderna, medarbetarna och samhället. Men du ska inte börja med en dataplattform, du ska börja med ett ankare. Då faller resten på plats.

7 steg för en lyckad krishantering

Vad gör du när krisen knackar på dörren? När man är mitt inne i en krishantering är man också förbi det viktiga första steget, planeringen.