Att lyssna är nyckeln till att lyckas

Nyckeln till att lyckas med en IT-lösning är att anpassa den efter kundens behov. För detta krävs lyhördhet, menar Jesper Folkmann, teknisk lead på Dustin Managed Hosting Services i Danmark.

När Furuno i Danmark ville bredda sin maritima träningsverksamhet genom att utöka den lokala klassrums-undervisningen till att bli en världsvid utbildning online, tog företaget kontakt med Dustin och bad om experthjälp.

Jesper Folkmann på Dustin var den som fick leda arbetet med att hitta en lösning.

– Furuno eftersökte en serverbaserad digital miljö där användaren kunde logga in var den än befann sig. Företaget skulle i en sådan lösning både kunna assistera och övervaka användaren, säger han.

Dustin och Furuno jobbade tätt ihop under den första tiden och tog gemensamt fram lösningen. För Jesper Folkmann var det viktigt att lägga mycket tid på att få en insikt i vad Furuno behövde.

Serverlösning

En lokal träningsstation med en PC samt en serverlösning togs fram av Dustin, och Furuno bidrog med mjukvara och ett specialskrivbord som skulle simulera ett fartygs kommandobrygga.

I början av implementeringen drabbades dock systemet av en del barnsjukdomar.

– Vi hade problem med webbkameran och långdistansuppkopplingar till en början, men vi lyckades lösa de problemen, säger Jesper Folkmann.

Läs mer om Dustins erbjudande av IT-tjänster och lösningar.

100 procent upptid

Sex år senare körs mjukvaran på Dustins server med i princip 100 procents upptid och Dustin står redo med support om något oförutsett skulle hända med både mjukvara och hårdvara.

För Dustin är det viktigt att bemöta varje kunds unika förutsättningar och önskemål, enligt Jesper Folkmann.

– Vi tar oss alltid tid att lära känna kunden för att på så sätt uppnå bästa möjliga lösning. Så bygger man beständiga relationer, säger han.

Jesper Folkmann, Teknisk lead, Dustin

Läs också: FURUNO tar sjöfartsnavigering till en högre nivå

3 januari 2019

Denna artikel taggas

Outsourcing av IT-drift: 5 steg för att lyckas

När du ska outsourca IT-drift finns ingen plats för misstag - men mycket kan gå fel. Det gäller att planera långsiktigt, fokusera på rätt saker och inte missa viktiga detaljer.

17 januari 2019

Fem tips för att lyckas med molnet

Köpa molntjänster låter superenkelt, men vägen dit är inte alltid smärtfri. Tipsen för att lyckas: noggrann nulägesanalys, en projektplan för hur du når dina mål och en optimerad molnmiljö.

4 januari 2019

10 fördelar med tjänster i molnet

Allt fler företag väljer att prenumerera på molnbaserade digitala verktyg istället för att köpa och installera program hemmavid. Molnbaserade tjänster har blivit lättillgängliga och kostnaderna är betydligt lägre än för bara ett par år sedan.

25 oktober 2018

Molnbaserade samarbetsverktyg ökar inom svenska företag

Effektivare samarbeten, bättre och snabbare beslut och minskade e-postmängder är några av fördelarna med digitala samarbetsverktyg.

24 oktober 2018

Därför satsar företagen på hyperkonvergerat

Hyperkonvergerad infrastruktur har gått från hype till förstahandsval för många större företag och myndigheter. Nu är det dags även för mindre företag att testa framtidens datacenter som ger minskat underhåll och ökad skalbarhet.

20 augusti 2018

Shadow Cloud – vad är det och hur går det till?

Vad är Shadow Cloud? Är du tveksam till att lägga ditt företags data i molnet? Hela 90 % av företagen har idag medvetet valt att använda någon form av molntjänst. Web hosting, CRM-system och inte minst backup och Disaster Recovery är bland de populäraste molntjänsterna som företag använder sig av.

29 juni 2018