Att lyssna är nyckeln till att lyckas med kundens IT-lösning

Nyckeln till att lyckas med en IT-lösning är att anpassa den efter kundens behov. För detta krävs lyhördhet, menar Jesper Folkmann, teknisk lead på Dustin Managed Hosting Services i Danmark.

När Furuno i Danmark ville bredda sin maritima träningsverksamhet genom att utöka den lokala klassrums-undervisningen till att bli en världsvid utbildning online, tog företaget kontakt med Dustin och bad om experthjälp.

Jesper Folkmann på Dustin var den som fick leda arbetet med att hitta en lösning.

– Furuno eftersökte en serverbaserad digital miljö där användaren kunde logga in var den än befann sig. Företaget skulle i en sådan lösning både kunna assistera och övervaka användaren, säger han.

Dustin och Furuno jobbade tätt ihop under den första tiden och tog gemensamt fram lösningen. För Jesper Folkmann var det viktigt att lägga mycket tid på att få en insikt i vad Furuno behövde.

Så här löste Dustin IT för Furuno.

En serverlösning från Dustin

En lokal träningsstation med en PC samt en serverlösning togs fram av Dustin, och Furuno bidrog med mjukvara och ett specialskrivbord som skulle simulera ett fartygs kommandobrygga.

I början av implementeringen drabbades dock systemet av en del barnsjukdomar.

– Vi hade problem med webbkameran och långdistansuppkopplingar till en början, men vi lyckades lösa de problemen, säger Jesper Folkmann.

Läs mer om Dustins erbjudande av IT-tjänster och lösningar.

100 procent upptid

Sex år senare körs mjukvaran på Dustins server med i princip 100 procents upptid och Dustin står redo med support om något oförutsett skulle hända med både mjukvara och hårdvara.

För Dustin är det viktigt att bemöta varje kunds unika förutsättningar och önskemål, enligt Jesper Folkmann.

– Vi tar oss alltid tid att lära känna kunden för att på så sätt uppnå bästa möjliga lösning. Så bygger man beständiga relationer, säger han.

Vill du också få hjälp att hitta en anpassad IT-lösning?

jesper folkmann

Jesper Folkmann, Teknisk lead, Dustin

3 januari 2019

Orsakerna till ökända IT-misstag

Patientsamtal lades ut på nätet och utländska aktörer fick tillgång till viktiga styrsystem. Det är bara två av de stora säkerhetsmissar som har uppmärksammats nyligen. Bakom många av dem finns – ja just det, den mänskliga faktorn.

10 juni 2019

Vilka är fördelarna med molnmanagerat nätverk?

Molnmanagerat nätverk innebär massor av fördelar jämfört med traditionella lösningar. Har du bytt ut ditt gamla nätverk än?

23 maj 2019

Edge – det här behöver du tänka på för att stå rustad för framtiden

Just nu sker ett skifte för att hitta en bra balans mellan vad som bör läggas i molnet vs lokalt för att på bästa sätt stötta affärsmodeller och företagens behov.

25 april 2019

Cyberbrott kostar mer än naturkatastrofer

Den kraftigt ökande cyberbrottsligheten kostar individer, organisationer och samhället enorma belopp varje år. Undersökningar visar att nordiska företag ofta saknar grundläggande försvar mot dessa attacker.

14 april 2019

Enkla, säkra och prisvärda IT-lösningar för små och medelstora företag

Med färdigpaketerade lösningar som fungerar direkt ur lådan vill HPE, Dustin och Aruba göra det lättare att skapa en smart och säker IT-miljö.

5 april 2019

Dustin designar IT-infrastruktur för vården

PatientSky är en öppen plattform som underlättar livet för vårdgivare och deras kunder, tack vare en robust infrastruktur som garanterar drift- och datasäkerhet.

13 mars 2019