Att lyssna är nyckeln till att lyckas med kundens IT-lösning

Nyckeln till att lyckas med en IT-lösning är att anpassa den efter kundens behov. För detta krävs lyhördhet, menar Jesper Folkmann, teknisk lead på Dustin Managed Hosting Services i Danmark.

När Furuno i Danmark ville bredda sin maritima träningsverksamhet genom att utöka den lokala klassrums-undervisningen till att bli en världsvid utbildning online, tog företaget kontakt med Dustin och bad om experthjälp.

Jesper Folkmann på Dustin var den som fick leda arbetet med att hitta en lösning.

– Furuno eftersökte en serverbaserad digital miljö där användaren kunde logga in var den än befann sig. Företaget skulle i en sådan lösning både kunna assistera och övervaka användaren, säger han.

Dustin och Furuno jobbade tätt ihop under den första tiden och tog gemensamt fram lösningen. För Jesper Folkmann var det viktigt att lägga mycket tid på att få en insikt i vad Furuno behövde.

Så här löste Dustin IT för Furuno.

En serverlösning från Dustin

En lokal träningsstation med en PC samt en serverlösning togs fram av Dustin, och Furuno bidrog med mjukvara och ett specialskrivbord som skulle simulera ett fartygs kommandobrygga.

I början av implementeringen drabbades dock systemet av en del barnsjukdomar.

– Vi hade problem med webbkameran och långdistansuppkopplingar till en början, men vi lyckades lösa de problemen, säger Jesper Folkmann.

Läs mer om Dustins erbjudande av IT-tjänster och lösningar.

100 procent upptid

Sex år senare körs mjukvaran på Dustins server med i princip 100 procents upptid och Dustin står redo med support om något oförutsett skulle hända med både mjukvara och hårdvara.

För Dustin är det viktigt att bemöta varje kunds unika förutsättningar och önskemål, enligt Jesper Folkmann.

– Vi tar oss alltid tid att lära känna kunden för att på så sätt uppnå bästa möjliga lösning. Så bygger man beständiga relationer, säger han.

Vill du också få hjälp att hitta en anpassad IT-lösning?

jesper folkmann

Jesper Folkmann, Teknisk lead, Dustin

3 januari 2019

Denna artikel taggas

Dustin designar IT-infrastruktur för vården

PatientSky är en öppen plattform som underlättar livet för vårdgivare och deras kunder, tack vare en robust infrastruktur som garanterar drift- och datasäkerhet.

13 mars 2019

Utmaningar i den digitala skolan – och lösningen

Många företag har redan börjat se fördelarna med att flytta sin klienthantering till molnet – och nu följer skolorna efter.

1 mars 2019

GUIDE: Molntjänster – så funkar de

Att använda molntjänster är inget nytt, utan något som på sätt och vis kan sägas ha funnits med sedan internet slog igenom. Men det är på senare år som det har vuxit sig starkt och blivit en lösning som både privatpersoner och företag har stor nytta av.

21 februari 2019

Digitaliseringsstrategi: 5 tips för att lyckas

Oavsett om du vill utveckla applikationer för att skapa högre engagemang med kunder eller modernisera IT-infrastrukturen för högre flexibilitet, finns det vissa saker du bör ha i åtanke för att lyckas med din digitaliseringsstrategi.

28 januari 2019

Så mycket kostar ett dataintrång

30 miljoner kronor. Så mycket kostar det genomsnittliga dataintrånget enligt den senaste studien från Ponemon Institute. Risken att drabbas är större än någonsin men med rätt skydd kan du minimera den avsevärt.

27 januari 2019

Outsourcing av IT-drift: 5 steg för att lyckas

När du ska outsourca IT-drift finns ingen plats för misstag - men mycket kan gå fel. Det gäller att planera långsiktigt, fokusera på rätt saker och inte missa viktiga detaljer.

17 januari 2019