5 tekniska utmaningar för dig som CIO - och hur du löser dem

Det krävs en bra infrastruktur för att kunna jobba strategiskt och ständigt utveckla affären. Så får du den på plats, och undviker att fastna i tekniken.

– Vi ska vara ett teknikföretag som gör hållbara affärer.

Så säger en av Sveriges mest erfarna CIO:er. Kan du gissa vilket företaget är? Nej, det är inte Tesla eller Spotify. Det är Lindex. Annika Elfström har drivit ett förändringsarbete hos klädklassikern sedan hon anställdes i juni 2019.

Annika Elfström

Vår bransch har massiva utmaningar och teknik och hållbarhet måste genomsyra allt. Annars lyckas vi inte.

Annika Elfström, CIO, Lindex

I 18 månader har hon mejslat fram ett arbetssätt på tvären. Det vill säga, team där tech-personer jobbar tillsammans med säljare och produktspecialister. Envetet hackar hon hål efter hål i väggarna mellan företagets olika avdelningar. Hon är den moderna CIO:n, med fokus på affärsutveckling och innovation. Men hon lever samtidigt i en verklighet där “90 procent av all innovation misslyckas”, enligt författaren och innovationsexperten Arent van’t Spijker, “därför att företaget inte är villigt att anpassa sig till innovationen, utan innovationen tvingas försöka anpassa sig till företaget”.

– Jag brukar kalla det en dualitet. IT började som ren kostnadseffektivisering, till att idag mer vara affärsutveckling. Men man behöver hantera både och. Det dagliga måste fungera så att man som CIO kan fokusera på innovation.

Så undviker du de tekniska fallgroparna och får en infrastruktur som jobbar för dig – istället för tvärtom:

Ta dig ur gammal infrastruktur

IT-team kan fastna i att försöka skapa egna molnlösningar som ska ersätta föråldrad infrastruktur. Det kan göra att de inte har tid och resurser att utveckla andra delar av den digitala affären. Saknar du resurser internt för att överblicka dina molnkonfigurationer, vad avtalen omfattar, de juridiska villkoren, GDPR, säkerhet, support vid avbrott och driftproblem samt möjliga konsekvenser av skalning – kan det vara en bra idé att rådfråga en neutral partner. Man kan spara pengar, få tillgång till bättre support eller bli uppmärksammad på oproportionerligt stora risker vid vissa typer av driftproblem.

– Det har uppstått en marknad med en ny typ av IT-partner som erbjuder anpassade hybridmolnlösningar, som omfattar både rådgivning, drift och underhåll, säger Janus Døssing, molnexpert på Dustin.

Läs mer om infrastruktur och se filmen om vad som är morgondagens CIO’s viktigaste uppgift

Undvik skugg-IT

Enligt Gartner består 30 till 40 procent av alla IT-inköp på stora företag av så kallad skugg-IT. Det vill säga mjukvara och digitala verktyg som inte är godkända av företaget. Detta är en säkerhetsrisk, samt att det försvårar samarbete mellan företagets olika team och avdelningar.

– Det är bra att ha en specialist på way of working i ditt IT-team som kan ta reda på medarbetarnas behov och hitta rätt lösningar. Och sedan ha kontroll över det. Det är inte så många företag som gör detta bra, säger Alexandra Fürst, CIO på Dustin.

Ta hand om all data

Data blir allt mer affärskritiskt. Idag kan du inte bara utveckla kärnaffären med hjälp av data, du kan också skapa helt nya affärsområden. Teknik som analys, AI, IoT, container-teknik, edge computing, VR/AR och blockchain bygger på data. “I dagens ekonomi är varje företag i stort sett ett datasamlande företag”, säger Joseph George, vd på SUSE Solution strategy. Ha du mer lagring än du behöver blir det dyrt. Har du för lite blir din digitalisering lidande. Annica Wallenbro Stojcevski är affärsområdeschef moln och företag på Microsoft Sverige:

– Alla molnleverantörer adderar hela tiden nya lösningar som ska hjälpa företag att dra nytta av sin data. Det är här den stora utvecklingen inom molnsektorn sker just nu. Även om det går att använda exempelvis AI eller kognitiva tjänster på mer eller mindre interna lösningar, så kommer du inte få tillgång till de allra senaste innovationerna inom området. De finns i molnet, säger hon.

Dessutom kan du köpa molnbaserade tjänster ”på kran” – du betalar bara för användningen.

– Det blir inga höga investeringskostnader. En molntjänst kan fungera som en stor låda med legobitar. Som kund kan du provbygga med olika bitar och lägga tillbaka de som inte passar i ditt bygge.

Få koll på inköpen

När tekniken blir allt viktigare finns risken att företag spenderar mer pengar än nödvändigt. Du som strategisk CIO behöver en vass IT-ansvarig som förstår teknik, avtal och hållbarhet. Någon som dessutom kan relatera inköp till både interna behov för den dagliga verksamheten, och externa behov för att utveckla affären. Du som CIO behöver ha ansvar för investeringarna, ingen annan chef på företaget.

Lämna supporten

Som CIO bör du vara företagets inspiratör och katalysator för förändring. Du bör leda och innovera, inte hålla på med support.

– Jag har ett team med duktiga specialister, en CTO och ett infrastrukturteam som jobbar med sådant. De jobbar med infrastruktur på ett innovativt sätt och ser till att den är föränderlig, bland annat med hjälp av konsulter och outsourcing. Förr var det mer hårdvara, nu är det mer mjukvara. Mer utvecklingsnära. Jag sitter inte i serverrummet men tycker det är viktigt att förstå vad som är viktigt, och varför. Det gäller att ha bra förutsättningar för digital utveckling, en bra grund som man kan addera klienter, appar och automation på, säger Annika Elfström.

Vad ska du digitalisera och varför?

Ladda ner vårt whitepaper och få svaren.

Till whitepaper
whitepaper thumbnail

Text: Robert Långström

27 november 2020

Rapport & utvärderingsverktyg: Resilient IT

Världen tar stormsteg mot att bli ”virtual first”. I rapporten delar vi med oss av vad du behöver tänka på. Dessutom får du ett utvärderingsverktyg som hjälper dig att skapa rätt grundförutsättningar och bygga en mer motståndskraftig IT-organisation.

Hur du lyckas med införandet av samarbetsverktyg

När världen går mot att bli virtual first krävs det nya verktyg som möjliggör den digitala arbetsplatsen. Avgörande vid val av samarbetsverktyg är verktygets förmåga att koordinera kollegor och hantera information smidigt.

Virtual first - vår nya verklighet

”Virtual first”, att man föredrar det virtuella framför det fysiska, har skyndats på när den digitala arbetsplatsen fått en allt större betydelse i människors vardag. Det har i sin tur resulterat i ett ökat och breddat användande av samarbetsplattformar men även en ökad belastning på IT.

Virtual first ställer nya krav på arbetsplatsen

Ett stressat införande av samarbetsverktyg kan framkalla digital stress och flaskhalsar hos en organisation. Genom att skapa förståelse kring varför man väljer att integrera ett nytt verktyg samt hur det fungerar kan man undvika eventuell oro och därmed åstadkomma en mer lyckad leverans.

Video: Så förvandlar du din data till insikter

Vill du undvika att falla i den vanligaste fällan när det gäller data? Lägg 3 minuter på vår film ”How to turn data into insights.”

Whitepaper: Det digitala guldet – insikter från 5 experter på data

Så förvandlar du din data till affärsnytta. Fem experter delar med sig av sina insikter i vårt Whitepaper.