4 saker du bör digitalisera

Du kan inte digitalisera hela din verksamhet på en gång. Här är fyra områden du bör fokusera på, som snabbt skapar nytta och ger effekt.

1. Interna processer

Elina Dettner, CTO på Skincity Sweden, har en enkel tumregel när det gäller vad man som digital chef bör digitalisera först:

– Titta och utvärdera vad som redan finns på plats.

Existerande interna processer kan ofta effektiviseras en hel del. Ett enkelt exempel är lagerhållning: om du med hjälp av en digital plattform håller koll på vilka varor som finns i lager och var, så gör du processen både snabbare och billigare. Det betyder inte att du måste bygga plattformen själv från grunden – idag finns färdig mjukvara för de flesta sorters flöden och processer.

– Många interna processer är inte hjärnkirurgi – vilket innebär att det finns både tid och pengar att spara om du tittar på vilka färdiga produkter det finns på marknaden, och anpassar dina interna processer efter produkterna i den mån det är möjligt.

2. Beslutsfattande

Få initiativ kan kapa kostnader lika dramatiskt som att automatisera enkla beslut. Banker och försäkringsföretag har både kortat väntetiderna för sina kunder och sparat stora summor pengar genom att låta algoritmer ta hand om låne- och ersättningsansökningar samt risk- och kredithantering.

För att kunna använda AI-lösningar måste man förstås tanka dem med deras primära bränsle: data. Men betrakta inte det som en tröskel. Enligt Antti Merilehto, bästsäljande författare och VD för AI Strategy Company, är det bättre att börja direkt med den data man redan har att tillgå, än att sitta och vänta på ”perfekt” sådan.

Läs mer om: IT för digitalisering

– En av mina favoritursäkter från chefshåll lyder: ”Vi kommer börja använda maskininlärning så fort vår data duger till det.” Det här är lika rimligt som om jag skulle säga att jag kommer sluta dricka öl och äta pizza så fort jag gått ner sex kilo. Man kan inte vänta på att något ska inträffa helt magiskt, och först därefter skrida till verket, skriver Antti i en rapport för Business Finland.

3. Kundupplevelsen

Dagens konsumenter är mer kräsna än någonsin. De har vant sig vid digitala tjänster som fungerar i princip felfritt och sömlöst. Detta bör du ha i åtanke när du väljer vad du ska digitalisera, och hur.

– Man behöver verkligen lära känna sin kund och dess beteende innan man springer för snabbt eller för långt med en ny lösning, säger Elina Dettner.

En metod för att förstå dina kunder är att utnyttja de verktyg som finns för att analysera deras beteenden. Genom att samla in och analysera data om hur kunden interagerar med exempelvis en hemsida eller sociala medier-flöden, kan dessa verktyg ge dig värdefulla insikter om vad som behöver förbättras.

4. IT-avdelningen

Det här kan låta som en paradox: jobbar inte IT-avdelningen redan digitalt per definition? Visserligen – men när resten av organisationen ska digitaliseras ställer det helt nya krav på IT-avdelningen också.

I McKinsey-rapporten ”Reinventing IT to support digitization” konstaterar Henrik Andersson och Philip Tuddenham att etablerade företag kan värja sig mot digitala uppstickare genom att anamma ett startup-inspirerat IT-arbetssätt. För att göra processen smidigare rekommenderar de att man etablerar en separat, mindre IT-enhet som arbetar agilt med att tillgodose organisationens mest akuta behov här och nu. Sedan kan detta ”skalas upp för att täcka återstående områden”.

Vi har tagit reda på vad som blir morgondagens IT-chefers viktigaste uppgift

Se filmen här

Text: Alfred Holmgren

27 november 2020

Rapport & utvärderingsverktyg: Resilient IT

Världen tar stormsteg mot att bli ”virtual first”. I rapporten delar vi med oss av vad du behöver tänka på. Dessutom får du ett utvärderingsverktyg som hjälper dig att skapa rätt grundförutsättningar och bygga en mer motståndskraftig IT-organisation.

Hur du lyckas med införandet av samarbetsverktyg

När världen går mot att bli virtual first krävs det nya verktyg som möjliggör den digitala arbetsplatsen. Avgörande vid val av samarbetsverktyg är verktygets förmåga att koordinera kollegor och hantera information smidigt.

Virtual first - vår nya verklighet

”Virtual first”, att man föredrar det virtuella framför det fysiska, har skyndats på när den digitala arbetsplatsen fått en allt större betydelse i människors vardag. Det har i sin tur resulterat i ett ökat och breddat användande av samarbetsplattformar men även en ökad belastning på IT.

Virtual first ställer nya krav på arbetsplatsen

Ett stressat införande av samarbetsverktyg kan framkalla digital stress och flaskhalsar hos en organisation. Genom att skapa förståelse kring varför man väljer att integrera ett nytt verktyg samt hur det fungerar kan man undvika eventuell oro och därmed åstadkomma en mer lyckad leverans.

Video: Så förvandlar du din data till insikter

Vill du undvika att falla i den vanligaste fällan när det gäller data? Lägg 3 minuter på vår film ”How to turn data into insights.”

Whitepaper: Det digitala guldet – insikter från 5 experter på data

Så förvandlar du din data till affärsnytta. Fem experter delar med sig av sina insikter i vårt Whitepaper.