Viktigt att tänka på innan du återlämnar din iPhone eller iPad.

Du måste ta bort kopplingen mellan ditt iCloud-konto och enheten innan du skickar tillbaka den till oss. Annars går den inte att återanvända.

1. Logga ut från ditt iCloud-konto

För att ta bort iCloud-kontot från enheten ska du via Inställningar > iCloud välja ”Logga ut” eller ”Radera konto”. Du får då även välja vilken data från iCloud som du vill behålla på enheten.

2. Nollställ enheten

Det enklaste sättet att nollställa enheten är att via Inställningar > Allmänt välja ”Nollställ och radera allt innehåll och inställningar”. Då raderas allt ditt innehåll på enheten, inklusive eventuella betalkort som har lagts till för Apple Pay, alla bilder, kontakter, musik och appar. Det stänger även av iCloud, iMessage, FaceTime, Game Center och andra tjänster. Observera att ditt innehåll inte raderas från iCloud när du raderar din enhet.

3. Avaktivera ”Find my iPhone”

Om ”Find my iPhone” är aktiverat för enheten ska du logga in på www.icloud. com/find med ditt Apple ID, markera enheten där och avaktivera funktionen. Ta sedan bort enheten från kontot.

Vid återlämning

Vid återlämning så ska utrustningen återlämnas i funktionsdugligt skick för att ni som kund inte ska belastas med defektavdrag. När det är dags för återtag kontaktar du supporten på Dustin så löser vi återlämningen ihop med dig. Vi erbjuder även övriga tjänster såsom radering eller registrering av assets på plats eller upphämtning av enheter vid återlämning.

Att tänka på

Defektavdragslista

Generella avdrag för kosmetiska skador

A-gradering – Inga avdrag, fullt avtalat pris

A-gradering är vad vi brukar kalla ”normalslitage”. Här förväntas en produkt med små tecken på användning. Endast ett fåtal mindre repor eller andra märken får nnas på chassit. Inga repor eller andra skador på skärmen accepteras. Enheten ska vara komplett, fullt fungerande och utan skador i övrigt. Originaladaptern ska finnas med.

B-gradering – 90% av avtalat pris

Här förväntas en produkt med några repor, mindre bucklor och andra mindre märken. Några repor eller pixelfel i kanten av skärmen accepteras. Enheten ska vara komplett och fullt fungerande. Originaladaptern ska finnas med. .

C-gradering – 50% av avtalat pris

Produkterna är väl använda och präglas av detta. Produkter som klassificeras som C-gradering har tydliga och/eller omfattande repor, bucklor och skador. Repor och/eller pixelfel på skärmen accepteras. Enheten ska vara komplett och fullt fungerande. Originaladaptern ska finnas med.

D-gradering – 10% av avtalat pris

Enheten är defekt och/eller kraftigt skadad i chassi, skärm, tangentbord, portar eller vätskeskadad. Enheten är a betrakta som reservdelar.

Avdrag vid defekter/saknade komponenter övriga produkter

PC/LAPTOPS PRIS
Hårddisk Defekt/Saknas 450 SEK
Minne Defekt/Saknas 450 SEK
AC-adapter Defekt/Saknas 200 SEK
Tangentbord (Laptop) Defekt/Saknas 500 SEK
Batteri Defekt/Saknas 300 SEK
Borttagning av lösenord Om omöjligt 100 SEK
APPLE MACBOOKS/IPADS PRIS
Hårddisk Defekt/Saknas 800 SEK
Minne Defekt/Saknas 450 SEK
AC-adapter Defekt/Saknas 500 SEK
Tangentbord (Laptop) Defekt/Saknas 1000 SEK
Batteri Defekt/Saknas 800 SEK
FMI/DEP (Ej avaktiverat) 100% avdrag

Att tänka på

  • Dustin har som målsättning att alltid försöka minimera defektavdragen och återanvända så mycket som möjligt. Detta tycker vi är viktigt både ur ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.
  • Ur enheter som får D-gradering försöker vi alltid plocka komponenter för att komplettera andra enheter i sändningen och på så vis minimera defektavdragen på dessa.
  • Detta innebär att ett så litet antal enheter som möjligt blir att betrakta som ”skrot”